Stora Enso lanserar marknadens första CO2-neutrala kartong

PUBLICERAD: 28 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Koldioxidneutrala Performa Light CarbonZero passar för premiumförpackningar för exempelvis choklad och konfektyr. (Bild Stora Enso)

Förpackningskartongen Performa Light CarbonZero™ by Stora Enso är marknadens första koldioxidneutrala kartongsortiment. Kartongen produceras på Fors bruk i Sverige.

Stora Enso skriver att Performa Light CarbonZero är en koldioxidneutral, förnybar och återvinningsbar förpackningskartong, som hjälper Stora Ensos kunder att nå sina koldioxidrelaterade hållbarhetsmål och göre att de kan visa fram konkreta och mätbara åtgärder mot klimatförändringarna med sina förpackningar.

På Fors bruk har man genom ihållande förbättringsarbete och investeringar uppnått fossilfri el- och ångproduktion, och från och med början av 2022 även intern logistik. Produktionen har därför redan nu mycket låga utsläpp av växthusgaser. För att göra kartongen Performa Light CarbonZero helt koldioxidneutralt har de än så länge oundvikliga utsläppen från råvaruproduktionen kompenserats med hjälp av en tillförlitlig klimatkompensationstjänst, som erbjuds av South Pole, en extern partner.

Stora Enso framhåller att hållbarhet är centralt för bolaget och kulminerar i målet om en 100 procent cirkulär samt biodiversitets- och koldioxidpositiv verksamhet senast år 2050. Stora Enso har redan genomfört ambitiösa satsningar på att minska utsläppen i sin verksamhet och värdekedja, och andelen fossila bränslen i företagets totala energiförbrukning är låg. Detta har möjliggjort ett skifte mot koldioxidneutrala material.

”Vår högsta prioritet är alltid att minimera fossila utsläpp i vår verksamhet och vår värdekedja med målet att i slutändan kunna erbjuda koldioxidneutrala produkter utan klimatkompensering. Tills vidare är dock vissa utsläpp oundvikliga och därför använder vi oss av klimatkompensering för att kunna erbjuda koldioxidneutrala förpackningsmaterial redan i dag”, säger Kristiina Veitola, VP, Sustainability, Packaging Materials Division.

Kartongen Performa Light CarbonZero betecknas som ett lämpligt material för falsförpackningar för choklad, konfektyr, kosmetika, hälsoprodukter och andra premiumförpackningar. Kartongen har goda visuella egenskaper och är tack vare den patenterade fiberbehandlingstekniken FiberLight Tec™ mycket lätt utan att hållfastheten påverkas.

”Hållbarhet har blivit en allt viktigare faktor i konsumenternas köpbeslut och vi väntar oss tillväxt för koldioxidneutrala produkter i framtiden. Performa Light CarbonZero kommer att hjälpa våra kunder att minska sina klimatavtryck och sticka ut på marknaden med sina förpackningar”, säger Dmitry Panfilov, VP, Head of Business Line FBB and SBS.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax