Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

PUBLICERAD: 7 december 2022
UPPDATERAD: 25 januari

En glad Mattias Philipsson (tvåa fr v), VD i Svensk Plaståtervinning, lyfter Impact-priset vid prisutdelningen i Blå Hallen. (Bild Dagens Industri/Pax Engström)

Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.

Priset har DI instiftat mot bakgrund av FN:s globala hållbarhetsmål och det delas ut till bolag, som utöver att ha en stark tillväxt, också använder företagandet för att påverka samhället i en mer hållbar riktning och genom sitt företagande agerar för att lösa prioriterade samhällsproblem. Priset ska inspirera och lyfta näringslivets roll i hållbarhetsutvecklingen.

Så här löd juryns motivering för att ge Impact-priset till Svensk Plaståtervinning:
Genom en kombination av mod, innovation, kunskap och transparens har årets Impactgasell fört Sverige till en global ledarposition inom plaståtervinning. Investeringarna i en jätteanläggning för att omvandla plastavfall till nya förpackningar i Sverige – i stället för att skicka avfallet utomlands – hjälper bolagets kunder att bidra till en mer hållbar värld men går också i linje med bolagets högt ställda mål. Blir bolaget Sveriges nästa exportsuccé?

Svensk Plaståtervinnings VD Mattias Philipsson tog emot det ärofyllda priset i en fullsatt Blå hallen i Stockholms stadshus.

”Jag är oerhört glad för det här fina och framåtblickande priset. Om vi ska få ner utsläppen och beroendet av oljan måste vi göra de kraftansträngningar och investeringar som krävs och jag är tacksam för att våra initiativ uppmärksammas och lyfts fram som inspiration för andra”, sade Mattias Philipsson i sitt tacktal.

Prisets jury bestod av Mikael Salo, chefredaktör Aktuell Hållbarhet samt representanter från The Swedish National Advisory Board of Impact Investments och hållbarhetsansvariga från DI Gasells samarbetspartners.

”Genom att lyfta goda exempel vill Dagens Industri uppmuntra och inspirera fler företagare att ta ett större ansvar för samhällsutvecklingen”, kommenterar Caroline Åkerlund, redaktör för DI Gasell på Dagens Industri.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Premiär för världens första vattenflaska i bioplasten PHA

Kalifornien-baserade företaget Cove har utvecklat världens första vattenflaska i bioplasten PHA. Nu premiärlanseras flaskan i Los Angeles.
COVE

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top