Samarbetet 4evergreen främjar fiberbaserade förpackningar

PUBLICERAD: 20 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Det här är ett avgörande steg för att öka de biobaserade förpackningslösningarnas betydelse på marknaden”, säger Stora Ensos VD Karl-Henrik Sundström. (Bild Stora Enso)

Medlemmar i det europeiska pappersindustriförbundet CEPI ska samverka med företag inom hela värdekedjan för att främja återvinning av fiberbaserade förpackningar och samarbete inom cirkulära material. Avsikten är att åstadkomma en positiv förändring inom den cirkulära ekonomin. Det unika samarbetsprojektet har fått namnet 4evergreen.

Syftet med 4evergreen är att öka användningen av fiberbaserade förpackningar i en cirkulär och hållbar ekonomi som minimerar klimat- och miljöpåverkan. Dessutom är målet att öka kunskapen om innovation inom fiberbaserade förpackningsmaterial och återvinning, skapa riktlinjer för produktdesign för att möjliggöra cirkularitet och återanvändning av fibrer, samt stödja utvecklingen av optimerade insamlingssystem och den infrastruktur och teknik, som krävs för återvinning anpassad för fiberbaserade förpackningar.

Det unika samarbetet samlar hela värdekedjan och bland de deltagande företagen märks välkända namn som Stora Enso, Nestlé, Danone, Huhtamäki, SIG Combibloc, SEDA, Elopak, Tetra Pak, AR Packaging och MARS.

”Det här är ett avgörande steg för att stärka den cirkulära bioekonomin i Europa och öka de biobaserade förpackningslösningarnas betydelse på marknaden. Plastnedskräpningen är ett globalt problem, som inte kan hanteras utan klimatsmarta, förnybara och återvinningsbara lösningar. Genom att slå oss samman med företag inom hela värdekedjan kan vi åstadkomma verklig och transformativ förändring”, säger Karl-Henrik Sundström, VD och koncernchef på Stora Enso.

Enligt Eurostat återvinns redan 84,6 procent av alla fiberbaserade förpackningar i Europa, och volymen återvunna fiberbaserade förpackningar motsvarar därmed återvinningen av alla övriga förpackningsmaterial tillsammans. Branschen strävar efter att påskynda och lansera nya innovativa produkter med återvunnen fiber genom satsningar som 4evergreen.

Om CEPI 
Det europeiska pappersindustriförbundet CEPI tillhandahåller en mängd olika förnybara och återvinningsbara träbaserade fiberlösningar för EU-medborgare: Allt från förpackningar och textilier, hygien- och tissueprodukter, kopieringspapper, grafiskt papper och specialpapper till biokemikalier för livsmedel och läkemedel, biokompositer och bioenergi.
Genom sina 18 nationella organisationer samlar CEPI 500 företag som driver 895 bruk runt om i Europa med över 180.000 direktanställda. 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco