Risk för snusbrist efter sent beslut om nya märkningar

PUBLICERAD: 28 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Från 20 maj ska snusdosor ha ny märkning – men hinner leverantörerna med att märka upp sina förpackningar?

Från och med den 20 maj ska snusdosor, som säljs i Sverige, vara försedda med ny märkning och information enligt den nya s.k. tobakslagen. Den nya skärpta lagstiftningen klubbades i riksdagen så sent som den 6 april och den 26 april presenterade Folkhälsomyndigheten vad som kommer att gälla och vilken information, som måste finnas på snusdosorna.
Men nu varnar bland annat den ledande snustillverkaren Swedish Match för att det är risk för snusbrist i landet, eftersom man anser att man får alldeles för kort tid på sig att implementera de nya märkningarna i produktionen.
”Jag tror aldrig att jag har varit med om kortare övergångsregler för någon näring tidigare”, säger Patrik Hildingsson, kommunikationschef på Swedish Match.

De nya märkningsbestämmelserna är anpassade efter EU:s tobaksdirektiv och innebär bland annat att snusdosor, som säljs i Sverige, ska ha varningstexter både på sidan och botten, liknande de som finns på cigarettpaket.
Vidare får inte innehållsdeklarationen för snuset ange hur mycket – eller lite – nikotin, som finns i snuset.
”Man ska inte kunna marknadsföra snus genom att säga att ett visst märke innehåller mindre nikotin än andra och att de därför skulle vara mer hälsosamma”, säger Josefin Jonsson på Folkhälsomyndigheten till SVT Nyheter.

De nya märkningsbestämmelserna från 20 maj gäller endast nyproducerat och nyförpackat snus. Butiker, som har kvar snusdosor med den gamla märkningen, får fortsätta att sälja dessa, dock längst till 20 maj 2017.

Men Patrik Hildingsson på Swedish Match menar att snus är en färskvara och att det är stor risk att det tar slut på snus i svenska butiker.
”Jag förutsätter att myndigheten kommer ut med nya förutsättningar, så att man inte tvingar seriösa företag att bryta mot lagstiftningen”, säger Patrik Hildingsson.

På Folkhälsomyndigheten säger man att det är själva lagstiftningsprocessen, som är orsak till att det blivit så kort tid mellan beslut och verkställighetsdatum.
”Vi har full förståelse för att det är kort tid. I Sverige har vi kommit igång väldigt sent med det lagstiftningsarbete, som krävs och innan lagen klubbades igenom, hade myndigheten inte bemyndigande att påverka processen. Vi har gjort vårt yttersta för att ta fram föreskrifterna så fort som möjligt”, säger Josefin Jonsson.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packbridge anordnade debatt om framtidens materialflöden

Förpackningsindustrin – från tradition till transformation. Det var temat när organisationen Packbridge bjöd in till en paneldiskussion med namnkunniga debattörer under Scanpack.
Packbridge 1

När den misslyckade plastpåseskatten tas bort öppnas nya möjligheter

I dag, den första november, försvinner den sällsynt misslyckade symbolskatten på plastpåsar. Vad många missat är även icke fossila och komposterbara påsar belades med samma skatt. När nu skatten tas bort öppnas nya möjligheter för de nya materialen.
Gaia 1x

Smarta lösningar hos Modulpac

Modulpac hade två intressanta nyheter i sin monter på Scanpack. Dels en ny förslutning till mjölk- och juiceförpackningar, dels en ny locklösning för bägare. Vi träffade Torkel Bergengren, Packaging Manager på Modulpac.
flix

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera

Tobias Olofsson blir ny vd på Avisera AB och efterträder grundaren Peter Lundgren, som den 1 november 2024 lämnar över ledarskapet efter trettiotvå år.
Mariella-Tobias-Peter