Packbridge lanserar tävling för entreprenörer och startupföretag

PUBLICERAD: 14 november 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Packbridges VD Johan Mårtensson presenterar tävlingen vid årets Top Packaging Summit by Packbridge.

Förpackningsklustret Packbridge lanserar nu ”The Packbridge Challenge” – en tävling som riktar sig mot entreprenörer och startupföretag, vilka har en unik affärsidé eller innovation, som kan appliceras inom förpackningsindustrin.
Packbridge har för avsikt att etablera en bättre kontakt mellan förpackningsindustrin och alla entusiastiska entreprenörer och nybildade företag. Detta kommer att ske på flera olika sätt, men det hetaste just nu är den tävling, The Packbridge Challenge, som Packbridges VD Johan Mårtensson introducerade på konferensen Top Packaging Summit by Packbridge i Malmö i mitten av oktober
.

”The Packbridge Challenge är en tävling för entreprenörer och start ups som är i en tillväxtfas. Vi vill se företag med unika affärskoncept och med en potential att kommersialisera dessa, gärna på en global bas”, säger Johan Mårtensson.

The Packbridge Challenge kommer att ha en jury bestående av investerare och experter i förpackningsindustrins värdekedja och juryn kommer att se på hur uppskalningsbart konceptet är, hur unik och hållbar idén är, hur marknadspotentialen ser ut samt hur mycket kunskap det finns i organisationen.

Anmälningstiden till tävlingen började den 14 november och pågår till den 30 april 2017. Ett urval av företag kommer sedan att få möjlighet att presentera sina idéer på Packbridge Start Up Day den 16 maj 2017 och sju av dessa kommer sedan att gå vidare till finalen på Top Packaging Summit by Packbridge i september 2017, där en vinnare utses.

Vinnaren belönas med 50.000 kronor plus möjligheten att få individuell coaching av de olika jurydeltagarna.

The Packbridge Challenge sponsras bl.a. av Å&R Carton, Scanfill, Beneli, Flextrus och CC Pack. Det finns möjlighet för fler sponsorer att ansluta sig.

Anmälningar till tävlingen sker via tävlingens webbsida.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar