Orkla Foods invigde ny linje i Kumla

PUBLICERAD: 13 januari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Orkla Foods Sveriges VD Patrik Andersson klipper bandet till den nya linjen i Kumla.|Fruktdrycker under varumärket BOB är några av de produkter som produceras och förpackas på den nya tillverkningslinjen.

Orkla Foods Sverige har invigt en ny produktions- och fyllningslinje för drycker i sin anläggning i Kumla, utanför Örebro.
Investeringen är på närmare 20 miljoner kronor och den nya linjen ger bolaget möjlighet till ökade produktionsvolymer och den har redan skapat nya arbetstillfällen.


På den nya produktionslinjen, som fått smeknamnet Sigge, fylls drycker från varumärken som BOB och JOKK på förpackning. Och det går snabbt. Effektivitetsökningen är en av anledningarna till att Orkla Foods Sverige fattade beslut om att investera i linjen. Flexibiliteten är en annan. Den nya linjen kan nämligen hantera fler förpackningsvarianter än den tidigare.

Livsmedelsföretagets VD Patrik Andersson klippte bandet till den nya linjen i närvaro av ett glatt gäng medarbetare, leverantörer och kommunrepresentanter.

”Det här är en stor och viktig satsning för vår verksamhet i Kumla – en satsning som möjliggör ytterligare tillväxt för vårt bolag. Den visar vår tilltro till Kumla som kommun och till våra duktiga medarbetare här”, sade Patrik Andersson.

I anläggningen i Kumla arbetar cirka 160 personer med att koka sylt, saft och kräm till varumärken som BOB, FUN Light, Önos, JOKK och Ekströms. Tillsammans med andra satsningar i fabriken har den nya investeringen skapat ett tiotal nya arbetstillfällen.

”Det känns naturligtvis jätteroligt att vi kan erbjuda sysselsättning i kommunen. Det är tack vare våra engagerade och kunniga medarbetare som det här projektet har blivit så lyckat att vi kan trycka på startknappen och fira idag”, sade Johan Linné, platschef i Kumlafabriken, och skålade i fabrikens stolthet: Jokk tranbärsjuice..!

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker