På den digitala förpackningsmässan Packnorth, som äger rum 10 – 12 maj, kommer värmländska grafiska bolaget Miller Graphics att introducera den helt nya, digitala, plattformen Atom, som underlättar arbetet för tryckerier, förpackningstillverkare, varumärkesägare och deras kunder.
Miller Graphics var ett av de allra första företagen att anmäla sig till Packnorth, som arrangeras av Sign&Print. Företaget är en Europaledande leverantör av färghantering, repro, klichéer och digitala tjänster för alla tryckbehov. Genom sin medverkan på mässan vill Miller Graphics utnyttja tillfället att lansera plattformen Atom.
Anna Jonhed är försäljnings- och affärsutvecklingschef på Miller Graphics och hon var besökare på Packnorths digitala föregångare Sign&Print Connect, som arrangerades i februari. Det var ett besök, som gav mersmak.
”Jag gillade konceptet. Det mesta sker ju digitalt idag och det driver oss i den här frågan. Det är helt enkelt ett bra sätt att komma ut med ett budskap. Sen är det naturligtvis så att vi saknar det fysiska mötet”, säger Anna Jonhed.
Miller Graphics har en bred palett med erbjudanden till industrin. Dessa erbjudanden har tidigare stått för sig själva, men nu under våren har de fått en samlande plattform, som döpts till Atom.
”Självfallet är det Atom, som kommer att vara det vi främst framhåller i vår monter på Packnorth. Det är en plattform, där vi samlat alla våra online-erbjudanden, något som underlättar för våra kunder, både de som trycker och de som är varumärkesägare”, säger Anna Jonhed.
På plattformen Atom samlas dels det som kommer från Miller Graphics, dels det som adderats efter förra höstens köp av Halmstadföretaget Lito AB, ett företag med stora kunskaper inom automatisering av mediaprocessen,
DAM, PIM och MAG…
På Atom finns exempelvis DAM, Creator, PIM och MAG. DAM står för Digital Asset Management och hanterar bilder och video, PIM står för Product Information Management, där man hanterar all produktdata och kan bygga mindre webbshoppar för små och medelstora företag och via Creator kan man skapa digitala media och artwork för förpackningar. Här handlar det om mallbaserade verktyg, som säkrar att ett varumärke visas på samma sätt hela tiden.
Creator kan kopplas samman med PIM och DAM vilket ger total kontroll över hela den grafiska produktionsprocessen. MAG är en tjänst där man kan ladda upp broschyrer och tidningar via PDF och göra dem bläddringsbara och länkade.
Via plattformen når man också Millent, ett konfigurerbart arbetsflöde, som hjälper kunderna att ha total kontroll på var i en process deras jobb befinner sig. Här ryms också Content, som samlar förpackningsdata på ett ställe och länkar mellan en kunds system och Millnet.
”Det här naturligtvis väldigt övergripande förklaringar till Atom, vi berättar mycket mer i detalj på mässan!”, säger Anna Jonhed.
Miller Graphics skriver att Atom är till stor nytta både för den som designar och producerar en förpackning.
Förutom Atom kommer Miller Graphics på Packnorth också att lägga fokus på vad man kan göra för tryckerier, när det kommer till färghantering och hur man kan se till att de jobbar smartare och effektivare. MG Shift är ett exempel, det är företagets lösning på sjufärgstryck, vilket gör att man inte behöver jobba med Pantone-färger. På så sätt får man ner kostnaderna och ökar effektiviteten i pressarna.
Digital mässa är ett bra test
Klaus Pihl är Nordenchef för Miller Graphics och han ser Packnorth som ett bra test.
”Det är bra att få testa möjligheterna med digitala mässor, det är något som kommer att leva kvar i framtiden, det är jag säker på, och att vara med från början ger bra erfarenhet”, säger han.
Det har gått ganska kort tid sedan Atom introducerades på marknaden, men enligt Klaus Pihl har mottagandet varit positivt.
”Det har definitivt varit ett positivt mottagande och vi har i dag ett väldigt bra erbjudande till marknaden. Vi har gått från att vara en stor reproleverantör till att vara så mycket mer. Vi är nu mycket bredare. Vi har tagit steget mot att bli en allt mer digital leverantör även om vårt största affärsområde fortsatt är att arbeta med tryckerierna, jobba med färghantering, klichéer och repro. Det nya steget är att hjälpa till att ge ordning och reda och effektivitet”, förklarar Klaus Pihl.
Förändringsvilja
Ett intressant förändringsarbete med andra ord hos Miller Graphics. Hur upplever man annars förändringsviljan generellt i branschen?
”Hade jag fått den frågan för ett och ett halvt år sedan hade jag definitivt sagt att det finns en stor förändringsvilja, men den rådande pandemin gör att företagen håller lite hårdare i pengarna. Det finns dock fortsatt en förändringsbenägenhet och en vilja i branschen att utvecklas och bli ännu bättre och det är otroligt viktig att hela värdekedjan går bra, ingen del får gå på knäna, branschen är beroende av att hela kedjan fungerar bra”, säger Anna Jonhed.
Den som vill veta mer kan besöka Miller Graphics monter på Packnorth den 10 – 12 maj.