Svenska bolaget JakeBox AB meddelar att man sålt hela verksamheten med sitt unika förpackningskoncept JakeBox för CD- och DVD-skivor till företaget BOD Group i Vilnius, Litauen. All tillverkning och försäljning i Europa kommer i fortsättningen att administreras av BOD i Litauen.
”Marknaden för CD- och DVD-skivor har minskat de senaste åren, men utanför Sverige, främst i Tyskland, är CD och DVD fortfarande ett medium att räkna med”, förklarar innovatören bakom konceptet, Jakob Skarin, som också är VD på JakeBox AB.
”Per Gessle berättade nyligen att Roxettes senaste album sålde i en halv miljon CD-exemplar worldwide, varav 300.000, dvs hela 60 procent, bara i Tyskland. Vi får fortfarande förfrågningar från Tyskland varje vecka”, berättar Jakob Skarin.
BOD:s produktchef Kristina Kepsnyte-Bugaitiene är också optimistisk inför framtiden.
”Branschens nedgång är inte så illa, som alla tror – det produceras fortfarande miljarder skivor årligen. Och med ett unikt koncept som JakeBox har vi möjlighet att skilja oss från mängden och ge oss en extra tillgång som leverantör”, säger Kristina Kepsnyte-Bugaitiene.
BOD, som grundades 1998 under namnet Baltic Optical Disc, är den största producenten av förinspelade CD- och DVD-skivor i de baltiska staterna. Bland kunderna finns välkända litauiska och utländska företag inom reklam och underhållning. Merparten av BOD-koncernens försäljning sker till grannländerna samt till andra EU-länder.
Att BOD nu äger rättigheterna till JakeBox-konceptet innebär dock inte att det endast är BOD-producerade skivor, som kommer att förpackas i det innovativa kartongfodralet.
”JakeBox har redan ett omfattande återförsäljarnätverk i hela Europa och vi kommer att samarbeta med dem, precis som JakeBox AB tidigare gjort”, säger Kristina Kepsnyte-Bugaitiene.
JakeBox AB:s kartongbaserade förpackningskonceptet med samma namn lanserades första gången år 2004. Sedan dess har konceptet skördat stora framgångar och vunnit flera pris för sin innovativa konstruktion och sin möjlighet till mångsidiga och skräddarsydda lösningar för förpackning och marknadsföring av CD- och DVD-skivor. Under åren har flera globala och välkända artister och varumärken använts sig av JakeBox-konceptet, bland dem namn som Rolling Stones, Simple Minds, Porsche, Volvo, Lamborghini, Sony Playstation, Philips – och till och med svenska regeringen, som 2004 presenterade budgetpropositionen (”nådiga luntan”) på CD, förpackad i JakeBox-fodral.
JakeBox AB har de senaste åren alltmer fokuserat på kartongbaserade lösningar på presentkortsmarknaden och den satsningen kommer man att fortsätta med, nu när man inte längre har JakeBox-konceptet ”i huset”.
”Vi kommer också att gå in på andra marknadssegment, till exempel choklad, smycken, kosmetika och parfym. JakeBox AB är främst ett design- och utvecklingsföretag, vilket var vår ursprungliga avsikt. Vår tanke var inte att vara en kontinuerlig leverantör av förpackningar, men genom åren har vi byggt upp en organisation, som gjort det möjligt för oss att vara det också”, säger Jakob Skarin.