Livsmedelsföretaget Atria och designbyrån Packdesign ID har utvecklat ett nytt förpackningskoncept för malet kött, som sparar in 50 procent av förpackningsmaterialet.
Förpackningen, som har beteckningen ”Atria Easy Open Vacuum Pack”, är dessutom enkel att öppna för konsumenten. Inga verktyg behövs utan förpackningen öppnas genom att man drar i en stor och lätt gripbar flik, varvid hela skyddsfilmen enkelt avlägsnas och köttfärsen kan stjälpas över i en skål eller stekpanna.
Packdesign ID skriver i ett pressmeddelande att den nya, användarvänliga vakuumförpackningen använder 50 procent mindre förpackningsmaterial, jämfört med andra existerande köttfärsförpackningar på den finska marknaden. Utformningen av Atrias nya förpackning gör också att den är så flexibel att den vid vakuumprocessen formar sig efter den förpackade köttfärsen, vilket innebär att den tar minimal plats såväl vid transporter och i butik som i konsumentens varukasse och kylskåp. Att köttfärsen vakuumpackas innebär dessutom att ingen skyddande atmosfär behövs i förpackningen, vilket i sin tur ger längre hållbarhetstid åt köttfärsen.
Den innovativa förpackningen lanseras i februari i år på den finska marknaden. Utvecklingsarbetet har dock pågått sedan år 2013 och under projektets gång har flera olika alternativ och format utvecklats och testats. Hösten 2015 gjordes ett pilottest med den nya aktuella förpackningen och 97 procent av de konsumenter, som fick testa nyheten, gillade förpackningen och 95 procent av dessa sade att de absolut skulle välja den nya förpackningen i framtiden.
”Det var enormt inspirerande att arbeta med ett så banbrytande projekt och utveckla ett nytt och unikt koncept för en typ av produkter, där förpackningslösningarna inte förändrats på många år”, säger Maija-Olkkonen Seppo, VD på Packdesign ID.