Lättöppnad färsförpackning lanseras på finska marknaden

PUBLICERAD: 29 januari 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Atrias och Packdesign ID:s nya förpackningskoncept för malet kött lanseras i februari på den finska marknaden.|Atria Easy Open Vacuum Pack öppnas enkelt genom att man drar i den stora

Livsmedelsföretaget Atria och designbyrån Packdesign ID har utvecklat ett nytt förpackningskoncept för malet kött, som sparar in 50 procent av förpackningsmaterialet.
Förpackningen, som har beteckningen ”Atria Easy Open Vacuum Pack”, är dessutom enkel att öppna för konsumenten. Inga verktyg behövs utan förpackningen öppnas genom att man drar i en stor och lätt gripbar flik, varvid hela skyddsfilmen enkelt avlägsnas och köttfärsen kan stjälpas över i en skål eller stekpanna.

Packdesign ID skriver i ett pressmeddelande att den nya, användarvänliga vakuumförpackningen använder 50 procent mindre förpackningsmaterial, jämfört med andra existerande köttfärsförpackningar på den finska marknaden. Utformningen av Atrias nya förpackning gör också att den är så flexibel att den vid vakuumprocessen formar sig efter den förpackade köttfärsen, vilket innebär att den tar minimal plats såväl vid transporter och i butik som i konsumentens varukasse och kylskåp. Att köttfärsen vakuumpackas innebär dessutom att ingen skyddande atmosfär behövs i förpackningen, vilket i sin tur ger längre hållbarhetstid åt köttfärsen.

Den innovativa förpackningen lanseras i februari i år på den finska marknaden. Utvecklingsarbetet har dock pågått sedan år 2013 och under projektets gång har flera olika alternativ och format utvecklats och testats. Hösten 2015 gjordes ett pilottest med den nya aktuella förpackningen och 97 procent av de konsumenter, som fick testa nyheten, gillade förpackningen och 95 procent av dessa sade att de absolut skulle välja den nya förpackningen i framtiden.

”Det var enormt inspirerande att arbeta med ett så banbrytande projekt och utveckla ett nytt och unikt koncept för en typ av produkter, där förpackningslösningarna inte förändrats på många år”, säger Maija-Olkkonen Seppo, VD på Packdesign ID.

 

 

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback