Grumme fortsätter fasa ut plast – lanserar sköljmedel i kartong

PUBLICERAD: 9 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Grummes olika sköljmedel lanseras nu i förpackningar av vätskekartong. (Bild Orkla)

Varumärket Grumme, som ingår i Orkla-koncernen, fortsätter sin strategi att spara in på plast i förpackningar och lanserar nu sina sköljmedel i kartongförpackningar.

Grummes plastreduceringar på förpackningssidan inleddes i våras, när man började ersätta sina plastförpackningar för flytande tvättmedel med förpackningslösningar i vätskekartong (läs HÄR). Nu fortsätter Grumme med att göra samma byte för plastförpackningarna för varumärkets sköljmedel. Genom bytet från plast till kartong på både tvättmedel och sköljmedel sparar Grumme årligen mer än 40 ton plast.

”Övergången från plastförpackningar till kartong har varit den största och mest utmanande hållbarhetssatsningen hittills för Grumme. Den nya kartongförpackningen har blivit populär både hos kunder och konsumenter som vill göra hållbara val, därför utökar vi nu satsningen även till våra sköljmedel”, säger Julia Mortensen, marknadschef på Orkla Care Sverige.

Orkla Care skriver i ett pressmeddelande att den nya förpackningen innebär en drastisk reduktion i fossil plastförbrukning, då både kartongmaterialet och förslutningen är träbaserade och kommer från nordiska skogar. Grummes sköljmedel är också miljömärkt med Bra miljöval, som innebär att produkten och dess förpackning är så skonsam som möjligt för människa och miljö. De är också veganmärkta med en certifiering från Vegan Society.

Grumme är en del av Orklakoncernen vars förpackningsmål till 2025 är att 100 procent av förpackningarna ska vara återvinningsbara, 75 procent ska vara gjorda av återvunnet material och 50 procent av plastförpackningarna ska vara tillverkade av återvunnet eller förnybart material.
Grumme produceras i Orklas produktionsanläggning i norska Ski, med hjälp av 100 procent förnybar energi.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}