Grumme fortsätter fasa ut plast – lanserar sköljmedel i kartong

PUBLICERAD: 9 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Grummes olika sköljmedel lanseras nu i förpackningar av vätskekartong. (Bild Orkla)

Varumärket Grumme, som ingår i Orkla-koncernen, fortsätter sin strategi att spara in på plast i förpackningar och lanserar nu sina sköljmedel i kartongförpackningar.

Grummes plastreduceringar på förpackningssidan inleddes i våras, när man började ersätta sina plastförpackningar för flytande tvättmedel med förpackningslösningar i vätskekartong (läs HÄR). Nu fortsätter Grumme med att göra samma byte för plastförpackningarna för varumärkets sköljmedel. Genom bytet från plast till kartong på både tvättmedel och sköljmedel sparar Grumme årligen mer än 40 ton plast.

”Övergången från plastförpackningar till kartong har varit den största och mest utmanande hållbarhetssatsningen hittills för Grumme. Den nya kartongförpackningen har blivit populär både hos kunder och konsumenter som vill göra hållbara val, därför utökar vi nu satsningen även till våra sköljmedel”, säger Julia Mortensen, marknadschef på Orkla Care Sverige.

Orkla Care skriver i ett pressmeddelande att den nya förpackningen innebär en drastisk reduktion i fossil plastförbrukning, då både kartongmaterialet och förslutningen är träbaserade och kommer från nordiska skogar. Grummes sköljmedel är också miljömärkt med Bra miljöval, som innebär att produkten och dess förpackning är så skonsam som möjligt för människa och miljö. De är också veganmärkta med en certifiering från Vegan Society.

Grumme är en del av Orklakoncernen vars förpackningsmål till 2025 är att 100 procent av förpackningarna ska vara återvinningsbara, 75 procent ska vara gjorda av återvunnet material och 50 procent av plastförpackningarna ska vara tillverkade av återvunnet eller förnybart material.
Grumme produceras i Orklas produktionsanläggning i norska Ski, med hjälp av 100 procent förnybar energi.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x