Fullt fokus på framtidens förpackningar

PUBLICERAD: 28 augusti 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Marie Wollbeck, kreativ chef och partner på BAS tillsammans med Torbjörn Nordkvist, ansvarig för strategi.

En förpackning som avgör om ölen är kall eller varm? Eller om maten fortfarande är ätbar? Innovationsbyrån BAS satte fokus på framtidens trender inom förpackningsdesign och produktion under Media Evolutions frukostseminarium.

Under fredagsmorgonen den 24 augusti samlades ett femtiotal personer på Media Evolution City i Malmö för att delta i höstens första frukostseminarium. Temat för morgonen var förpackningsmöjligheter inom framtidens detaljhandelslandskap och på talarlistan stod innovation- och identitetsbyrån BAS.

Annika Rabe, BAS specialist inom detaljhandel och kundansvarig, var också på plats och talade.

Föreläsningen inleddes med fokus på fördelar och nackdelar med den växande e-handeln, och vad detta kommer betyda för detaljhandeln och förpackningstillverkare. Enligt BAS kommer den största utmaningen ligga i logistiken och spårbarheten när allt fler förpackningar skickas. Fördelarna är däremot möjligheten att kunna skapa personaliserade förpackningar, som sticker ut från de som finns i dagens fysiska butiker.

– 2018 var det första året som e-handeln dominerade inom detaljhandeln, säger Torbjörn Nordkvist, ansvarig för strategiska frågor på BAS.

Byrån nämnde även ett flertal trender som kommer att synas bland förpackningsdesigners och tillverkare i framtiden. Likt tidigare gäller en fortsatt utveckling av biomaterial och ”själv-förstörande” förpackningar. En annan framtidsutsikt är förpackningar som i realtid kan ge information om innehållet. Till exempel en förpackning som ändrar färg efter innehållets status. Är ölen kall eller varm? Kan man fortfarande äta grönsakerna i förpackningen? Genom tekniska framsteg kan detta bli vardagsmat inom framtidens livsmedelsförpackningar.

Bryter normer och vinn mark

Normbrytande design kan vara framtidens sätt att synas, enligt BAS. Bild: Häagen-Dazs.

Ett sätt att nå ut på är även genom att bryta normer vad gäller produkter- och att lyfta detta i sin design. I Japan har glasstillverkarn Häagen-Dazs  lyft fram grönsaksglass som ett nytt sätt att uppleva grönsaker på. Något som också visat sig bli vanligare är ett ökat fokus på helhetsupplevelsen inom detaljhandeln, bland annat genom en ökad användning av VR, Virtual Reality.

Seminariumet avslutades med designinspiration från några av byråns senaste stora projekt. De har bland annat varit med och omformat Ikea Foods livsmedelsförpackningar, Kicks kosmetikaförpackningar, Alcros färghinkar och Garants design av lågpris- och ekologiska livsmedelsförpackningar.

Läs vidare

Max stora förpackningsmakeover

Efter mer än 15 år med samma förpackningsdesign var det hög tid för hamburgerkedjan Max att göra en uppfräschning. Med logotypen med sina distinkta vita och röda linjer som utgångspunkt har varumärket fått ett nytt designsystem beståendes av bland annat stickers och nytt typsnitt.
Screenshot

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x