Fullt fokus på framtidens förpackningar

PUBLICERAD: 28 augusti 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Marie Wollbeck, kreativ chef och partner på BAS tillsammans med Torbjörn Nordkvist, ansvarig för strategi.

En förpackning som avgör om ölen är kall eller varm? Eller om maten fortfarande är ätbar? Innovationsbyrån BAS satte fokus på framtidens trender inom förpackningsdesign och produktion under Media Evolutions frukostseminarium.

Under fredagsmorgonen den 24 augusti samlades ett femtiotal personer på Media Evolution City i Malmö för att delta i höstens första frukostseminarium. Temat för morgonen var förpackningsmöjligheter inom framtidens detaljhandelslandskap och på talarlistan stod innovation- och identitetsbyrån BAS.

Annika Rabe, BAS specialist inom detaljhandel och kundansvarig, var också på plats och talade.

Föreläsningen inleddes med fokus på fördelar och nackdelar med den växande e-handeln, och vad detta kommer betyda för detaljhandeln och förpackningstillverkare. Enligt BAS kommer den största utmaningen ligga i logistiken och spårbarheten när allt fler förpackningar skickas. Fördelarna är däremot möjligheten att kunna skapa personaliserade förpackningar, som sticker ut från de som finns i dagens fysiska butiker.

– 2018 var det första året som e-handeln dominerade inom detaljhandeln, säger Torbjörn Nordkvist, ansvarig för strategiska frågor på BAS.

Byrån nämnde även ett flertal trender som kommer att synas bland förpackningsdesigners och tillverkare i framtiden. Likt tidigare gäller en fortsatt utveckling av biomaterial och ”själv-förstörande” förpackningar. En annan framtidsutsikt är förpackningar som i realtid kan ge information om innehållet. Till exempel en förpackning som ändrar färg efter innehållets status. Är ölen kall eller varm? Kan man fortfarande äta grönsakerna i förpackningen? Genom tekniska framsteg kan detta bli vardagsmat inom framtidens livsmedelsförpackningar.

Bryter normer och vinn mark

Normbrytande design kan vara framtidens sätt att synas, enligt BAS. Bild: Häagen-Dazs.

Ett sätt att nå ut på är även genom att bryta normer vad gäller produkter- och att lyfta detta i sin design. I Japan har glasstillverkarn Häagen-Dazs  lyft fram grönsaksglass som ett nytt sätt att uppleva grönsaker på. Något som också visat sig bli vanligare är ett ökat fokus på helhetsupplevelsen inom detaljhandeln, bland annat genom en ökad användning av VR, Virtual Reality.

Seminariumet avslutades med designinspiration från några av byråns senaste stora projekt. De har bland annat varit med och omformat Ikea Foods livsmedelsförpackningar, Kicks kosmetikaförpackningar, Alcros färghinkar och Garants design av lågpris- och ekologiska livsmedelsförpackningar.

Senaste nytt

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Ny teknik för biobaserad cellplast möjliggör cirkularitet för ett omtalat material

TotalEnergies Corbion och Useon har ingått ett strategiskt partnerskap för att främja utvecklingen och global kommersialisering av EPLA-formade produkter – en ny generation av hållbara, högpresterande skummaterial tillverkade av PLA, ett av de mest använda bioplastmaterialen.
epla-bottle-base-made-by-useon-with-luminy-plax

Blue Ocean Closures nominerat till innovationspris av Svenska institutet

Innovationspriset Pioneer Prize – Honouring the beauty of Swedish innovation uppmärksammar små och medelstora svenska företag som skapat banbrytande innovationer kopplade till den gröna omställningen. Bakom initiativet står Svenska institutet i samarbete med Business Sweden. Ett av de nominerade företagen är Blue Ocean Closures
no3_Lars_Sandberg_BlueOceanClosures_Combo

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

Läs vidare

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Limmet öppnar ögonen på återvinningssystemet

Ett passande lim gör att plastpåsarna till färdigförpackad potatis från Garant, Axfoodkoncernens eget varumärke, nu kan materialåtervinnas fullt ut. Det leder till att materialet kan bli ett nytt högkvalitativt material. Totalt handlar det om drygt 50 ton plast per år.
Garant potatis plastförpackningx