Förpackningsbolaget Woola grundades 2020 av Anna-Liisa Palatu, Jevgeni Širai och Katrin Kabun. Grundarna drev från början ett e-handelsföretag och fick då från första parkett bevittna bristen på återanvändningsbara emballage och de stora hållbarhetsproblem som förekommer i förpackningsbranschen. Det gjorde att de fick upp ögonen för fårull som hållbart alternativ till plast.
141 miljoner ton plastförpackningar produceras varje år, varav cirka 14 procent samlas in för återvinning och en ännu mindre del faktiskt återvinns. Samtidigt förstörs upp till 90 procent av den fårull som blir över från bondgårdar i hela Europa (i Sverige förstörs ungefär 50 procent), vilket motsvarar 200 000 ton ull som går till spillo varje år, eftersom den anses vara för grov för textilindustrin. Dessa siffror är Woola fast beslutna om att bekämpa, genom att skapa slitstarka ullförpackningar som ersätter plast, utan att tumma på utseendet. Emballage som både skyddar varan och attraherar mottagaren. Två flugor i en smäll.
Woolas målsättning är att halvera användningen av bubbelplast gjord av fossila bränslen till 2030 genom att använda spillull från lokala fårfarmare för att producera förpackningsmaterial. Material som annars skulle slängas, men som istället skapar ett hållbart alternativ till plast. Fårull är ett naturligt högteknologiskt material som med dess elasticitet, vattenavstötande och termiska motståndskraft gör det mycket lämpligt som förpackningsmaterial.
Bolaget är B Corp-certifierade och uppfyller höga standarder för prestation, ansvar och transparens avseende miljö och mänskliga rättigheter. Det genomsyrar alla led i företaget och visar sig i allt från kvinnlig representation på höga positioner till bra arbetsvillkor i fabrikerna. Emballagen tillverkas i Estland och säljs till återförsäljare över hela Europa. Idag används produkterna av svenska bolag som till exempel Mantle, BioGaia, Källa och andra bolag inom skönhet, kosttillskott, smycken, småelektronik och lyxartiklar bland annat.
Hittills har Woola hjälpt svenska företag att ersätta plastförpackningar till en motsvarande yta av 7500 kvadratmeter och nu har företaget samlat in totalt 5,5 miljoner euro i riskkapitalfinansiering från Metaplanet, Future Ventures, Lemonade Stand och ett antal ängelinvesterare.