Max stora förpackningsmakeover

PUBLICERAD: 26 juni 2024
UPPDATERAD: 26 juni

Efter mer än 15 år med samma förpackningsdesign var det hög tid för hamburgerkedjan Max att göra en uppfräschning. Med logotypen med sina distinkta vita och röda linjer som utgångspunkt har varumärket fått ett nytt designsystem beståendes av bland annat stickers och nytt typsnitt. Vi lånar texten från vår systersite Cap&Design.

Den nya förpackningsdesignen är framtagen av den danska designbyrån N96 i nära samarbete med Max. En intern projektgrupp på Max med representanter från alla berörda avdelningar (driftsorganisationen, hållbarhetsavdelningen, inköp och marknad med flera) har arbetat intensivt med projektet och sammanställt ett stort analysarbete som fått ligga till grund för den nya designen.

Förarbetet

Projektet inleddes med ett djupdyk i den befintliga förpackningsportföljen för att ge teamet en översikt över vilka delar som kunde utvecklas och förbättras. En viktig linje var att spegla varumärkes fokus på hållbarhet och gästupplevelse förpackat i ett lekfullt omslag. Den nya designen behövde moderniseras men samtidigt fungera som en tribute till Max arv och historia.

Den nya designen behövde moderniseras i samklang med de de delar som kännetecknar varumärket.

Den nya designen behövde moderniseras i samklang med de de delar som kännetecknar varumärket.

För att få till den rätta balansen mellan nytt och spännande med trygg igenkänning lades fokus på att lyfta fram Max starkaste visuella kopplingar i form av logotypens byggstenar med sina vita och röda linjer i kontrast mot det uppdaterade designkonceptet.

– Den nya designen förmedlar matglädje och kärleken för maten. De enkla men distinkta och starka elementen utgör en grund i designsystemet för förpackningarna och ger den trogna Max-gästen en känsla av trygghet och igenkänning, mitt i den nya, omarbetade kontexten, säger Johanna Smeds, head of brand design på Max.

Mini Maxers är Max nya barnkoncept.

Den inledande analysen gav teamet en tydligare översikt av Max restaurangernas behov och förutsättningar på de olika marknaderna. Målsättningen var att utveckla och implementera ett enhetligt designkoncept och designsystem för alla marknader.

– Varje förpackning i vår befintliga förpackningsportfölj har noga analyserats för att se var förbättringar och förändringar kan och bör göras. Det har varit ett stort teamarbete tillsammans med driftsorganisationen och tester har genomförts för varje liten förpackningsförändring. Vi har också fokuserat på att minska miljöpåverkan från vårt förpackningsmaterial, säger hon.

Stickers är en stor del i det nya designkonceptet.
Stickers och Max Classic

För att skapa en större och mer distinkt differens mellan de olika produkterna har Max utvecklat ett designsystem baserat på färgpaletter och stickers. Genom att addera klistermärken på förpackningarna förmedlas sådant som proteinsort, ingredienser och specialbeställningar på ett tydligt sätt för kunden. Dessutom gör klistermärkena att samma förpackningsmodell kan användas till flera produkter.

– För att ge flexibilitet och matglädje till designsystemet för förpackningarna, och utan att falla in i ett överdrivet och omotiverat användande av nya element och effekter, utvecklades lekfulla stickers för förpackningarna. Dessa smarta och roliga klistermärken hjälper gästen att koda av och känna igen sin specifika smakpreferens och sina specialbeställningar, säger Johanna.

Det nya typsnittet Max Classic är ritat av typografen Clara Jullien Isaksson i samarbete med designbyrån N96, och är inspirerat av Max logotyp.

Mini Maxers

Som ett led i utvecklingen av Max nya design utvecklades även barnkonceptet Mini Maxers. Förutom ny förpackningsdesign för de produkter som ingår i barnmålen så introduceras också ett unikt bokkoncept, maskotar och andra aktiveringar. Max Mini Maxers består av de fem karaktärerna Doc, Buddy, Arty, Dash och Oops.

– Varje karaktär har sina egna unika egenskaper som barnen kan identifiera sig med. De har också sin utgångspunkt i Max värderingar. För Mini Maxers är alla godhjärtade och vill inspirera och uppmuntra barn och även vuxna att vara den bästa möjliga versionen av sig själva, säger Johanna.

Max nya barnkoncept Mini Maxers.

 

 

Läs vidare

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx