Franska lyxhuset Chanel investerar i finska Sulapac

PUBLICERAD: 11 december 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Sulapacs material har visat sig lämpligt till exempelvis kosmetikaförpackningar, vilket troligen bidragit till att franska kosmetikhuset Chanel nu investerat i Sulapac.|Sulapacs VD och grundare Suvi Haimi välkomnar Chanel som investerare i företaget.

Finska Sulapc Oy, som utvecklat ett biobaserat förpackningsmaterial, knyter alltfler partners och investerare till sig. Senast i raden är franska lyx- och kosmetikhuset Chanel, som därmed blir den första investeraren från kosmetikaindustrin.

Sulapac är listat bland de 100 hetaste start-up-företagen i Europa av Wired Magazine och med sitt nya förpackningsmaterial, tillverkat av träflis och naturliga, organiska bindemedel, vill man bidra till att minska användningen av oljebaserad plast och möta konsumenternas önskan om miljövänligare produkter och förpackningar.

”Vi är glada att kunna välkomna Chanel bland våra partners och investerare. Chanel representerar det mest krävande lyxsegmentet och de vill nu satsa på de senaste hållbara materialen och tekniska innovationerna”, kommenterar Sulapacs VD och grundare Suvi Haimi.

Bland tidigare investerare till Sulapac kan nämnas Lifeline Ventures, Ardent Venture, Planvest och Business Finland m fl. Sulapac har också fått bidrag från EU:s program Horizon 2020.

Bland Sulapacs samarbetspartners kan exempelvis nämnas Stora Enso, som nyligen presenterade ett biologiskt nedbrytbart sugrör, som man utvecklat av Sulapacs material. LÄS HÄR!

 

 

Senaste nytt

E-type bakom årets Pantameralåt – Panta King är här!

E-type är artisten bakom årets Pantameralåt som släpps idag den 17 april.  Med en riktig eurodance-dänga, ”Panta King”, tar han plats i raden av artister som tidigare satt sin prägel på den traditionsrika låten, bland annat De Vet Du, Linda Pira, Kaliffa, Rolandz och Hooja.
E-type

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Recoma dubblar återvinningskapaciteten via 300 000 euro från Tetra Pak

Recoma, ett svenskt företag som tillverkar byggskivor av återvunnet material som dryckeskartonger, utökar nu verksamheten med en andra produktionslinje. Med stöd från Tetra Pak ökar företaget sin produktionskapacitet och effektiviserar användningen av material i tillverkningen.
recoma

Senaste numret av Packnews systertidning Sign&Print nu på marknaden

Packnews systertidning Sign&Print nummer 580 finns nu på marknaden! Den nya tidningen innehåller bland annat en guide till Fespamässan i Berlin i maj.
SignPrintx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX