Zoégas sparar sju ton plast om året med ny tunnare krympfilm

PUBLICERAD: 16 november 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Zoégas i Helsingborg fortsätter att satsa på mer hållbara förpackningsmaterial. (Bild Zoégas. Bilden är ett montage)|Dan Fredriksson är rostmästare och förpackningsansvarig på Zoégas i Helsingborg. (Bild Zoégas)|Zoégas använder nu en ännu tunnare krympfilm vid transportpackning av sina kaffeförpackningar. (Bild Zoégas)

Kafferosteriet Zoégas i Helsingborg fortsätter sitt arbete med hållbara plastalternativ och har nu gått över till en ny och ännu tunnare krympfilm, vilket ger en minskning med 7,25 ton plast varje år.

Dan Fredriksson är rostmästare och förpackningsansvarig på Zoégas i Helsingborg. (Bild Zoégas)

Redan för sex år sedan gjorde Zoégas, som ingår i Nestlé-koncernen, en radikal minskning av tjockleken på den krympfilm, som används för att hålla kaffeförpackningarna på plats under transport. Den gången gick man över till en betydligt tunnare krympfilm, som dessutom bestod av minst 50 procent återvunnen plast, och minskade på så sätt sina koldioxidutsläpp med 33 ton om året.

”Denna till synes lilla åtgärd gav stor effekt och inspirerade även andra fabriker inom Nestlé-koncernen att gå över till det nya materialet”, säger Dan Fredriksson, rostmästare och förpackningsansvarig på Zoégas.

Zoégas använder nu en ännu tunnare krympfilm vid transportpackning av sina kaffeförpackningar. (Bild Zoégas)

Nu tar Zoégas nästa steg och minskar tjockleken på sin krympfilm med 25 procent (från 40 my till 30 my) vilket reducerar fabrikens årliga plastförbrukning med 7,25 ton.

”Vi ser kontinuerligt över hur vi kan förbättra våra processer och reducera mängden plast, som vi använder i produktionen. I det här fallet kunde vi utnyttja att det dök upp ett ytterligare förbättrat material på marknaden. Vi kunde dessutom dra lärdom från andra Nestlé-fabriker, som redan hade testat detta nya material med goda resultat”, berättar Dan Fredriksson.

Förutom positiva miljöeffekterna till följd av minskad plastförbrukning har den tunnare krympfilmen även inneburit andra förbättringar för Zoégas.

”Det tunnare materialet har även gett positiva sidoeffekter i fabriken, då våra operatörer numera hanterar 25 procent färre materialrullar, vilket är positivt från ett ergonomiskt perspektiv”, säger Dan Fredriksson.

Satsningen på mer hållbara förpackningsmaterial är ytterligare ett steg i Zoégas arbete mot noll miljöpåverkan i verksamheten och en viktig del av Nestlés globala mål – att nå netto noll utsläpp senast år 2050. Zoégas kafferosteri i Helsingborg drivs sedan 2017 av certifierad biogas och el från vindkraft.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx