Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

PUBLICERAD: 12 april 2023
UPPDATERAD: 12 april
Vakuumförpackad färs uppskattas inte av kunderna.

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Nu finns det ett tydligt motstånd mot plast i förpackningar och alla strävar efter minskning. När Sainsbury´s i England introducerade en förpackning som minskar plastanvändningen väsentligt, ledde det till att många hörde av sig med klagomål, nu var det innehållet som inte blev som man önskade. Vad är det man säger? ”Hur man än vänder sig har man ändan bak”?

Sainsbury´s beslut att ersätta trågförpackningen för sin nötfärs med vakuumförpackningar i ett försök att minska användningen av plast med 450 ton årligen har mötts av negativ feedback från kunderna ur både ett funktionalitets- och ett hållbarhetsperspektiv.

När man berättade om detta i februari nämnde man plastreducering som en viktig drivkraft. Vid den tiden kommenterade dess direktör för produkt och innovation, Claire Hughes, åtgärden så här:

– Vi vet att våra kunder förväntar sig att vi ska minska användningen av plast i våra produkter och vi letar ständigt efter nya sätt att förnya oss för att uppfylla vår plan för plastminskning.
Ett antal kunder har dock gått ut på Twitter för att klaga på återvinningsproblem: de gamla förpackningarna var till största delen återvinningsbara via insamling, medan de nya förpackningarna måste återlämnas till butiken för att kunna återvinnas.

Hughes påstående att det nya formatet inte skulle påverka ”kvantiteten eller den höga kvaliteten på produkten som våra kunder förväntar sig” har också mötts med skepsis. Majoriteten av klagomålen gäller effekten av den nya förpackningen på köttfärsens konsistens – och vissa beskrev den som ”vidrig” och jämför den med ”hundmat”.

En viktig del av den här historien är att många konsumenter bryr sig om och engagerar sig – väldigt högljutt – i debatten kring återvinningsbarhet.

Men allt detta visar också att även om konsumenternas förväntningar på mer hållbara förpackningar och plastreducering är höga, så gäller det även även förväntningarna kring funktionalitet och utseende.
Den här incidenten är ytterligare ett exempel på de utmaningar företag står inför på sina resor mot att nå sina hållbarhetsmål för förpackningar. Konsumenternas vilja att acceptera avvägningar och kompromisser om funktionalitet i utbyte mot potentiella hållbarhetsvinster verkar fortfarande vara liten.

Läs vidare

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

XSYS köper MacDermid och byter vd

XSYS, som är en global leverantör av integrerade lösningar för flexo-, boktrycks- och prepressindustrin, har ingått ett avtal med Element Solutions Inc om att förvärva vissa verksamheter som ägs av dem.
xsysx

Byte av vd på Wellplast i samband med satsning i USA

Wellplast, som tillverkar hållbara förpackningslösningar, har en ny vd. Helena Helgesson har tillträtt på posten. Samtidigt påbörjar företaget en spännande expansion till Nordamerika under ledning av tidigare vd, Jonas Friberg.
VD byte på Wellplastx

Capri-Sun startar kampanj för plastsugrör - söker en miljon underskrifter

Plastsugrör är inte tillåtna längre och det har dykt upp många olika alternativ, främst av papper. Nu har dryckestillverkaren Capri-Sun tappat sugen så att säga och startar en kampanj till fördel för sugrör av plast. ”Vi behöver din hjälp för att göra en positiv förändring” skriver man.
caprix

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx