Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Nu finns det ett tydligt motstånd mot plast i förpackningar och alla strävar efter minskning. När Sainsbury´s i England introducerade en förpackning som minskar plastanvändningen väsentligt, ledde det till att många hörde av sig med klagomål, nu var det innehållet som inte blev som man önskade. Vad är det man säger? ”Hur man än vänder sig har man ändan bak”?
Sainsbury´s beslut att ersätta trågförpackningen för sin nötfärs med vakuumförpackningar i ett försök att minska användningen av plast med 450 ton årligen har mötts av negativ feedback från kunderna ur både ett funktionalitets- och ett hållbarhetsperspektiv.
När man berättade om detta i februari nämnde man plastreducering som en viktig drivkraft. Vid den tiden kommenterade dess direktör för produkt och innovation, Claire Hughes, åtgärden så här:
– Vi vet att våra kunder förväntar sig att vi ska minska användningen av plast i våra produkter och vi letar ständigt efter nya sätt att förnya oss för att uppfylla vår plan för plastminskning.
Ett antal kunder har dock gått ut på Twitter för att klaga på återvinningsproblem: de gamla förpackningarna var till största delen återvinningsbara via insamling, medan de nya förpackningarna måste återlämnas till butiken för att kunna återvinnas.
Hughes påstående att det nya formatet inte skulle påverka ”kvantiteten eller den höga kvaliteten på produkten som våra kunder förväntar sig” har också mötts med skepsis. Majoriteten av klagomålen gäller effekten av den nya förpackningen på köttfärsens konsistens – och vissa beskrev den som ”vidrig” och jämför den med ”hundmat”.
En viktig del av den här historien är att många konsumenter bryr sig om och engagerar sig – väldigt högljutt – i debatten kring återvinningsbarhet.
Men allt detta visar också att även om konsumenternas förväntningar på mer hållbara förpackningar och plastreducering är höga, så gäller det även även förväntningarna kring funktionalitet och utseende.
Den här incidenten är ytterligare ett exempel på de utmaningar företag står inför på sina resor mot att nå sina hållbarhetsmål för förpackningar. Konsumenternas vilja att acceptera avvägningar och kompromisser om funktionalitet i utbyte mot potentiella hållbarhetsvinster verkar fortfarande vara liten.