Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

PUBLICERAD: 16 december 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Svenska Blue Ocean Closures gör stora framsteg med sina fiberbaserade skruvkorkar och närmar sig kommersiell lansering. En andra investering från partnern och delägaren Alpla ska skynda på processen. (Bild Blue Ocean Closures)|Christian Zmölnig är FoU- och innovationschef hos Alpla Group. (Bild Alpla)|Förpackningsinnovatören Lars Sandberg är grundare av och VD för Blue Ocean Closures. (Bild Paper Province)

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group. Investeringen görs med syfte att ytterligare förstärka Blue Ocean Closures och snabba upp processen att nå marknaden för miljövänliga förslutningar och förpackningslösningar.

Det är ett år sedan som Blue Ocean Closueres grundades och Alpla Group, ledande österrikiskt familjeföretag inom plastförpackningar och återvinning, gick in som investerare och delägare redan från starten.

Christian Zmölnig är FoU- och innovationschef hos Alpla Group. (Bild Alpla)

”Vi har nu sett stora framsteg och att företaget rör sig snabbt framåt mot målet att utveckla användbara fiberlösningar. Som en del av Alplas strategiska utveckling i en cirkulär ekonomi, har vi nu beslutat att investera ytterligare i Blue Ocean Closures,”, säger Christian Zmölnig, forsknings-, utvecklings- och innovationschef hos Alpla Group.

Redan från starten har Blue Ocean Closures och Alpla haft ett nära samarbete med en option för Alpla att utöka sitt engagemang. Glatfelter Corporation, en global tillverkare av avancerade, tekniska material, är också delägare i Blue Ocean Closures, och tillsammans har partnerskapet kommit en lång väg sedan grundandet för bara ett år sedan.

Förpackningsinnovatören Lars Sandberg är grundare av och VD för Blue Ocean Closures. (Bild Paper Province)

”Vi har nu en produkt med potential att ersätta plastförslutningar i flera viktiga globala produktsegment och marknader. Vårt mål är att nå kommersiell produktion av fiberbaserade skruvkorkar under 2023. Ett dedikerat och växande team tillsammans med den utökade investeringen från Alpla är bevis för att vi är på rätt väg och betyder att vi kan stärka upp våra resurser ytterligare”, sammanfattar en stolt Lars Sandberg, grundare och VD i Blue Ocean Closures.

Blue Ocean Closures överväger att även öppna för nya investerare under första kvartalet 2023 för den internationella expansionen. Intresserade parter hänvisas direkt till VD Lars Sandberg.

Om Alpla
Alpla är ett ledande företag inom plastförpackningar och återvinning. Företaget, som har ca 22.100 anställda producerar skräddarsydda förpackningssystem, flaskor, förslutningar och formade produkter vid 177 platser i 45 olika länder. Alpla driver också återvinningsanläggningar för PET och HDPE i Österrike, Tyskland, Polen, Mexico, Italien, Spanien, Rumänien och Thailand.
Sedan tidigare är Alpla djupt engagerat i framtagningen av fiberbaserade ”pappersflaskor” för företag som Carlsberg, Coca-Cola, Absolut, m fl. ”Pappersflaskorna” utvecklas av företaget Paboco (Paper Bottle Company), som bildats av Alpla och svenska Billerud.

Läs vidare

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Svenska folket: ”Dubbelplast” är den mest onödiga plasten!

”Dubbelplast” – dvs engångsplast runt annan engångsplast är den mest onödiga plasten, enligt en kampanj som Håll Sverige Rent genomfört.
dubbelplast-utvald

Bromma första flygplats med pantbelagda take-away-muggar

Bromma flygplats har gått med i pantsystemet &Repeat. 10.000-tals take-away-muggar kan nu återvinnas i stället för att förbrännas.
repeat-bromma-utvald

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah