Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

PUBLICERAD: 7 december 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Med en stor solcellsanläggning på sitt höglager ska Treform i Landskrona kunna egenproducera 200.00 kilowattimmar el. (Bild genrebild. Foto akashf7/PxHere)|Thomas Olsson är VD på Treform i Landskrona.

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.

Solcellsprojektet är projekterat av Aktea Energy och byggs av SoliFokus, på Treforms nya höglager, som man invigde för två år sedan (Läs HÄR). Anläggningen väntas bidra med ungefär 200.000 kilowattimmar el till Treforms produktion i Landskrona.

Treforms satsning på egen energi via solceller har möjliggjorts tack vare de ”hållbarhetscheckar” som Region Skåne tillsammans med Energikontoret Skåne delar ut med stöd från Europeiska Regionala Utvecklingsfonden. ”Checkarna” ger skånska företag möjlighet att köpa in kompetensstöd kring energieffektiviseringar och därmed fortsätta sina satsningar på hållbarhet.

”Nu satsar Region Skåne på kort sikt att stötta företag med energieffektivisering och finansiering och på lång sikt arbetar Region Skåne och Skånes Effektkommission för att säkra konkurrenskraftiga priser genom ökad energiproduktion i södra Sverige”, säger Anna Jähnke (M), ordförande i Regionala utvecklingsnämnden och Skånes Effektkommission.

Thomas Olsson är VD på Treform i Landskrona.

Förutom stödet till solcellsanläggningen har Treform även fått stöd till en livscykelanalys (LCA) av företagets olika materialslag.

”Det innebär att vi med hjälp av MiljöGiraffen får en bra helhetsbild och möjligheter att kunna vägleda våra kunder till mer materialsmarta val och sänka sina klodioxidavtryck”, säger Treforms VD Thomas Olsson.

Underlaget till LCA:n kommer från den egna produktionen, samt från Treforms samarbetspartners Ystad-baserade materialleverantörerna Scanfill och Polykemi (läs mer HÄR).

”Genom att köpa vårt råmaterial lokalt gör vi en stor klimatvinst, jämfört med om vi hade köpt materialet från andra länder med en annan energimix och längre transportsträckor. Vårt material lämnar ett i jämförelse lågt CO2-avtryck”, förklarar Thomas Olsson.

Treform Packaging AB har sedan 1968 tillverkat termoformade förpackningar för den nordiska marknaden. Företaget fokuserar på miljövänliga förpackningsmaterial för livsmedel samt industriella applikationer.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Svenska folket: ”Dubbelplast” är den mest onödiga plasten!

”Dubbelplast” – dvs engångsplast runt annan engångsplast är den mest onödiga plasten, enligt en kampanj som Håll Sverige Rent genomfört.
dubbelplast-utvald

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432