Storsatsar på e-handelslogistik

PUBLICERAD: 28 januari 2016
UPPDATERAD: 24 januari

 

En av årets nyheter på Logistik & Transport är en storsatsning på e-handelslogistik. Innehållet har tagits fram av konferensrådet med Arne Andersson, e-handelsexpert från Postnord och Carl Lumsden, logistikchef på bygghemma.se i spetsen.

Nordisk e-handel är en bransch i stark tillväxt och det ställer stora krav på en hög utvecklingstakt av sina logistik- och transportflöden.

Arne Andersson, e-handelsexpert på Postnord menar att:
– Den kraftiga tillväxten i Norden visar att den nordiska e-handelsmarknaden spelar en allt viktigare roll både för konsumenter och företag. Med ökad tillväxt följer även ökade konsumentkrav. Konsumenten idag vill ha sina varor levererade allt snabbare och de vill själva välja hur varan skall levereras. Effektiv lagerhållning och snabba transporter är en förutsättning för att lyckas med e-handel idag. Logistik och varuförsörjning är för en e-handlare lika affärskritiskt som innovationskraft och servicetänkande.

E-handelsdelen kommer belysa ett flertal intressanta områden och utmaningar som dagens e-handlare ställs inför. Nedan presenteras ett urval av intressanta punkter ur 2016 års konferensprogram som berör e-handelslogistik:

· Vilken är den bästa affärsmodellen inom bygghandeln?
Eget lager, egen distribution, egna varumärken eller stor sortimentsbredd, externa varumärken, 3PL-lösningar och ”drop shipment”. Carl Lumsden, logistikchef på Bygghemma.se diskuterar lösningarnas för och nackdelar.

· Vem vinner maktkampen inom dagligvaruhandeln?
Här medverkar beslutsfattare från Lidl, ICA, Mathem.se, Mat.se, Linas Matkasse med många fler.

· Stora mängder order med få orderrader – en e-handlares vardag.
Vilken är den bästa tekniken och processen? Hur får man ekonomi i detta? Automatisera eller plocka manuellt? Skall man köra eget lager eller 3PL?

· Förpackningens roll inom e-handelsdistribution.
Smarta förpackningar som underlättar hantering, transporter, returer, förbättrar lagring, ger hållbarhet och kapar kostnader i alla led när förpackningen används rätt. Förpackning och packmoment utgör en stor kostnad för e-handlare. Kyl- och värmeförpackningar som underlättar e-handelns dagligvarudistribution. Rätt märkning, smarta etiketter, RFID-lösningar ger effektivitet i flödet.

Inom kort kommer Logistik & Transport i samråd med konferensrådet avslöja fler spännande programpunkter och talare från branschen.

PostNord Arne AnderssonArne Andersson,
e-handelsexpert från Postnord

Läs vidare

Tekniknörderi med Galli på Scanpacks scener

Hon är tekniknörd. Hon är expertrösten med massor av energi, och skrattet sitter aldrig långt inne. Det är förmodligen de bästa anledningarna till att inte missa Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina Gallix

Robotmässan R24 i Odense gav en bred bild av möjligheterna med robotar

På den stora robotmässan i Odense, R24, nyligen, fick man en bred inblick i robotarnas möjligheter i modern produktion, till exempel inom förpacknings- och grafisk industri.
R24-01x

Dags för PacTec i Helsingfors denna vecka

Den 13 mars öppnar mässan PacTec på Messekeskus, det vill säga Mässcentrum, i Helsingfors. PacTec har sällskap av mässorna FoodTec och PlastExpo Nordic samt även Sign, Print & Promotion som vänder sig till den grafiska industrin.
messukeskus-kylla-vastuullisia-tapahtumia-1

Scanpack firar 60 år med extra allt

Nästa år är Scanpack-år, men det är inte vilket Scanpack-år som helst. Mässan fyller 60 år.
Monika Ölund och Anna Lena Friberg, Scanpackx

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax