Hon är tekniknörd. Hon är expertrösten med massor av energi, och skrattet sitter aldrig långt inne. Det är förmodligen de bästa anledningarna till att inte missa Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Bakgrunden är imponerande för den 28-åriga teknik- och konsumentexperten Evelina Galli som varje vecka syns i Techtorsdag på TV4. Hon leder även podcasten En hållbar podd som, precis som namnet antyder, handlar om just hållbar konsumtion.
– Jag är född nörd, säger Evelina och berättar hur resan började som 14-åring när hon fick en spelkonsol och beskriver känslan av att komma det närmaste man kan till magi.
– Jag var fast, det fanns inget roligare, det var paradiset. Prylar och spel blev mitt liv!
Det som började som en lek blev snart en insikt om möjligheterna det ger att vara med och utveckla, och därmed kunna påverka.
– När jag växte upp var det inte coolt att vara nördig. Idag tänker jag: vilken tur att jag kom in på detta med teknik så tidigt. Allt det jag lärde mig med min första spelkonsol, är det som ligger bakom min karriär.
Grotta i sakfrågor med mässbesökare
Som före detta redaktör på flera av Sveriges tekniksajter har Evelina rapporterat från världsarenans techmässor om alltifrån tv-spel till kvantdatorer. Nörderi är sedan länge ett begrepp, och som Evelina säger: ”att sitta på unik specialkompetens är svårt att toppa”. Att dessutom ta på sig rollen att kunna förklara så att alla förstår och hänger med, är en konst det också.
– Att vara på Scanpack och möta yrkeskunniga och nyfikna besökare, för att moderera samtal, det ser jag jättemycket fram emot. Jag älskar mässor där vi träffas och grottar ner oss, säger Evelina och menar att hon är väl medveten om att andra kanske inte tänker som hon eller har fått den introduktion till ämnet som hon själv har haft med sig sedan hon var liten.
– Här tänker jag att min uppgift är att alla ska förstå och då behöver jag en publik som känner sig trygga med att våga ställa alla frågor. Så funkar jag själv. Om man vrider och vänder på sakfrågor, då kan man komma hur djupt ner som helst i ett ämne.
Självklart är AI branschens framtid
Som teknik- och innovationsintresserad är Scanpack inte bara en arbetsplats för Evelina. Hon kommer ta tillfället i akt att lära mer.
– Jag är taggad på att träffa glada människor och jag ser fram emot givande samtal och att lära mig mycket. Och jag ska ställa de där frågorna jag själv funderar över: hur jag som konsument ska kunna veta vad som är bäst för framtiden, hur vi ska jobba tillsammans för att nå dit och vilka svårigheter vi kommer att möta på vägen!
För egen räkning tänker hon dessutom utforska AI och hoppas på få lära sig mer om detta inom förpackningsindustrin.
– Att AI är framtiden inom branschen ser jag som självklart, och jag tycker det är oerhört spännande hur vi optimerar exempelvis frakt med mindre luft, hur teknik integreras i förpackningsprocesser där uppgifter automatiseras med hjälp av robotar. Jag hoppas på mer information kring det på Scanpack, säger Evelina.
Hållbar aktuell förpackningsindustri är ett annat ämne som står högt på hennes intresselista.
– Tänk allt emballage som finns i våra liv. Ta bara detta med förslutningar som nu måste sitta på plats, det påverkar oss dagligen, men vad gör det för skillnad? Vi behöver prata mer om det och hur stora effekter det faktiskt handlar om, så att det inte bara sker. Alla måste förstå vad som händer i stunden, men också vilka effekter som finns att hämta i framtiden.
En emballagesmart e-handel
I ämnet hållbara förpackningsalternativ kikar Evelina speciellt på e-handelns paketboxar och hur dessa kan komma att användas. Kanske blir det vardag att hämta sina beställda produkter stående i boxen utan onödigt emballage.
– Då pratar vi om möjligheter som jag tror kommer att göra skillnad. Jag är helt säker på att om vi optimerar leveranser kan vi också påverka stadsbilden och hur vi jobbar med dessa leveranser.
– Vi måste alla rannsaka oss själva när det kommer till konsumtion. Jag försöker tänka på att bara köpa det jag verkligen behöver. Det låter enkelt, men jag skulle säga att det är en utmaning, och när vi väl handlar ska vi också vara medvetna om hur varan är förpackad.
På frågan om det finns en favoritförpackning svarar Evelina med ännu ett skratt, att hon inte kan komma på en ”bara så där”, men dess funktion ska fylla sitt syfte, då är hon nöjd.
– Det får mig att tänka på en rolig take på TikTok. Där skojas det om vem som kom på mjölförpackningen, en påse som alltid går sönder och det är mjöl överallt när man häller ur den. Och varför har den sett likadan ut i alla tider? Det blir mycket svinn, men kanske är den ändå rätt utifrån ett klimatperspektiv och hur mjöl mår bäst av att förvaras. Visst är det spännande att få veta? Det säger en lösningsorienterad Evelina Galli, som är bestämd med att mjölpåsar inte är hennes grej:
– Jag gillar det här med att ha fina burkar i mitt skafferi, smart förpackat, inget spill och så att man kan se vad som är i!
(Vi får berätta för Evelina att mjölpåsen utvecklades av Åkerlund & Rausing. Redan under 1930-talet började Ruben Rausing bearbeta den svenska kvarnbranschen för att få dem att sälja mjölet fabriksförpackat och så småningom gjorde påsen entré på marknaden. Reds anm.)