På den stora robotmässan i Odense i Danmark, R24, nyligen, fick man en bred inblick i robotarnas möjligheter i modern produktion, till exempel inom förpacknings- och grafisk industri.
Med fysiska robotar som kan allt, från att skanna patienters lemmar i läkarkonsultationen till fältrobotar som kan skanna markens tillstånd och dosera gödseln exakt medan den går, fanns det mycket att inspireras av.
Packnews sökte standardlösningar som pekade i riktning mot lösningar för skylt-, tryck- och förpackningsbranschen. Det var inte många som direkt riktade sig till dessa segment på mässan, men de fanns där om man frågade runt lite.
Hittills har robotar varit reserverade för de större företagen, men det verkar vara på väg att ändras.
Måste nästan alltid justeras för att få den optimala lösningen
Søren Kloster, försäljningsdirektör från robotföretaget Kjærgaard, berättar att de faktiskt har installerat ganska många robotar i den grafiska världen, till exempel hos förpackningsföretaget Envases i Odense (tryck på metallburkar). Här handlar det mest om end-of-the-line-hantering, där de färdiga, tryckta plåtarna ska monteras och distribueras för vidare bearbetning.
Han berättar vidare att de varit på inledande möten med flera intresserade grafiska företag, men att de ofta efterfrågar komplicerade lösningar som kommer att kräva stora interna förändringar för att fungera. Enligt hans uppfattning skulle många tjäna på att introducera robotar i lite enklare funktioner för att kunna utöka senare när de byggt upp lite mer erfarenhet.
Kjærgaards robotar på mässan sysslade främst med att flytta lådor och emballage fram och tillbaka mellan pallar och produktionslinjer.
Många robotar är logistikrobotar
MIR (Mobile Industrial Robots) utvecklar transportrobotar som till exempel är särskilt lämpade för att flytta pappersrullar i tryckerier. Försäljningsdirektör Jesper Sonne berättar att de har många robotar som kör runt på stora tryckerier i Europa. De används speciellt när papperet kommer till tryckeriet, när det förs från lager till produktion och/eller när det gäller avfallshantering.
Han ser utmaningen för tryckerier som mångsidig:
– Å ena sidan finns det ingen anledning att använda dyr arbetskraft på triviala uppgifter. Vi kan effektivisera företag genom att använda resurser där de gör mest nytta. Därtill kommer hela problemet med att locka yngre människor till branschen. Det är mer attraktivt att ansvara för logistiken eller robotflottan än att skjuta runt pallar, så det handlar också om att erbjuda några intressanta jobbmöjligheter, säger Jesper Sonne.
Att det fortfarande är en begränsad spridning av robotar inom skylt- och tryckeribranschen beror på konservatism, säger han. Alltför många är inte villiga att kliva över denna tröskel om det innebär att anpassa sig till tekniken. Att behöva ändra något befintligt för att uppnå nya fördelar kan vara ett hinder.
Universal Robots riktar sig till SME-segmentet
Universal Robots (UR) har en strategi att utveckla robotar för små och medelstora företag. Dessa är vanligtvis mindre robotar som kan samexistera med människor utan att behöva inhägnas. Den här typen av cobots (samarbetsrobotar) har säkerhetssystem som gör att de stannar vid minsta beröring och kan förses med ytterligare säkerhetsanordningar som till exempel får dem att arbeta långsammare om man rör sig inom en viss radie från roboten.
I den grafiska världen känner vi till UR:s robotar från RobotFactory (som är ett systerföretag till Zünd Scandinavia) och som levererar robotar för lastning och lossning på Zünds skärbord. MBO:s Cobo-Stack, som är tänkt att placera till exempel tryckta bokblock på en pall, bygger också på UR:s robotar. En av de uppenbara fördelarna med dessa robotar är att de relativt enkelt kan flyttas runt och därmed sättas in där det är mest meningsfullt på dagen.
UR handlar i stort sett bara genom partners som har branschspecifika kopplingar som RobotFactory eller MBO. Spridningen till andra områden inom grafiken beror på att de hittar sådana partners. Idag samarbetar de med cirka 400 partners.
Sune M. Bertelsen, landschef på UR, säger:
– Det handlar mycket om att se och förstå det specifika problemet. Och där ska du ha god branschkunskap. Vi hade ett fall för ett fräsföretag där en anställd stod och la in arbetsstycken i fräsen och tog ut dem när de var färdiga. Maskinens verkningsgrad var cirka 60 procent. Genom att ersätta personen i fråga med en robot skulle effektiviteten kunna ökas till över 80 procent eftersom roboten är 100 procent medveten om uppgiften hela tiden. Det är den typen av små men avgörande förändringar som våra lösningar erbjuder.
Sune M. Bertelsen ser deras egen lösning som ett bevis på att robottekniken kommer att flytta ner och bli intressant för fler SME-företag. Det som är avgörande är om det finns företag och framtida partners som kan hitta de utvecklingsmöjligheter som de olika branscherna rymmer. För tillfället är det många som har ögonen på läkemedelsindustrin, men de grafiska företagen kommer i kraft av sin höga digitaliseringsgrad att kunna utnyttja robotteknik långt mer än vad de gör idag.