Rödaste produkten ska nu packas i gröna flaskor...

PUBLICERAD: 6 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Under en två månader lång kampanj kommer Felix tomatketchup att förpackas i gröna plastflaskor!|Egen formblåsning har gjort plastflaskorna till Felix tomatketchup grönare…

”Rödaste” produkten tomatketchup kommer vanligtvis i röda flaskor – men nu bryter Felix med traditionen och packar sin ketchup i gröna flaskor!
Under två månader kommer de nya knallgröna flaskorna från Felix att sticka ut i butikernas annars röda ketchuphyllor.
De gröna flaskorna är framtagna som en hyllning till företagets nya, miljövänligare förpackningar – men Felix försäkrar att innehållet är lika rött som alltid…

”Den gröna ketchupflaskan är vårt lilla sätt att tacka alla trogna konsumenter, som valt att köpa vår ketchup i svenska och mer miljövänliga förpackningar”, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige

I 60 år har Felix tomatketchup tillverkats i Sverige. Fram tills för två år sedan importerades tomma ketchupflaskor från utlandet, men sedan 2014 formblåser Orkla Foods Sverige själva förpackningarna i företagets ketchupfabrik i Fågelmara. Det gör att utsläppen av koldioxid från transporter har minskat med 90 procent. Flaskan har dessutom en större kork, som gör den enkel att ställa upp och ner, vilket gör det lättare att få ut all ketchup. Miljön skonas och matsvinnet minskar.

För att ytterligare uppmärksamma vikten av att ta ansvar för miljön lanseras konsumenttävlingen #grönasteflaskan i Felix sociala medier i vecka 15. De, som delar med sig av sina bästa hållbarhetstips, tävlar om hoverboards och en elcykel.

”Alla har vi ett ansvar, att göra vad vi kan, för att skapa en bättre miljö. Oavsett om det handlar om att som företag minska på miljöpåverkan eller som konsument att dela med sig av sina bästa tips, som gör att vår vardag tär mindre på miljön. Tillsammans kan vi göra skillnad”, säger Agneta Påander.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning