Rödaste produkten ska nu packas i gröna flaskor...

PUBLICERAD: 6 april 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Under en två månader lång kampanj kommer Felix tomatketchup att förpackas i gröna plastflaskor!|Egen formblåsning har gjort plastflaskorna till Felix tomatketchup grönare…

”Rödaste” produkten tomatketchup kommer vanligtvis i röda flaskor – men nu bryter Felix med traditionen och packar sin ketchup i gröna flaskor!
Under två månader kommer de nya knallgröna flaskorna från Felix att sticka ut i butikernas annars röda ketchuphyllor.
De gröna flaskorna är framtagna som en hyllning till företagets nya, miljövänligare förpackningar – men Felix försäkrar att innehållet är lika rött som alltid…

”Den gröna ketchupflaskan är vårt lilla sätt att tacka alla trogna konsumenter, som valt att köpa vår ketchup i svenska och mer miljövänliga förpackningar”, säger Agneta Påander, CSR-direktör på Orkla Foods Sverige

I 60 år har Felix tomatketchup tillverkats i Sverige. Fram tills för två år sedan importerades tomma ketchupflaskor från utlandet, men sedan 2014 formblåser Orkla Foods Sverige själva förpackningarna i företagets ketchupfabrik i Fågelmara. Det gör att utsläppen av koldioxid från transporter har minskat med 90 procent. Flaskan har dessutom en större kork, som gör den enkel att ställa upp och ner, vilket gör det lättare att få ut all ketchup. Miljön skonas och matsvinnet minskar.

För att ytterligare uppmärksamma vikten av att ta ansvar för miljön lanseras konsumenttävlingen #grönasteflaskan i Felix sociala medier i vecka 15. De, som delar med sig av sina bästa hållbarhetstips, tävlar om hoverboards och en elcykel.

”Alla har vi ett ansvar, att göra vad vi kan, för att skapa en bättre miljö. Oavsett om det handlar om att som företag minska på miljöpåverkan eller som konsument att dela med sig av sina bästa tips, som gör att vår vardag tär mindre på miljön. Tillsammans kan vi göra skillnad”, säger Agneta Påander.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx