Lata hjärnor letar efter lättaste vägen i butiken

PUBLICERAD: 18 november 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Även om vi bestämt vad vi ska handla och skrivit inköpslista i förväg

Majoriteten av våra köpbeslut tas på plats i butiken. Även om man redan på förhand bestämt sig för att köpa en viss sorts flingor är det först i butiken det avgörs vilket flingpaket som hamnar i varukorgen. Detta är butiksinnehavare och varumärkesägare väl medvetna om och därför är våra butiker idag fyllda med olika budskap till oss konsumenter.
Frågan är vad som egentligen funkar och hur konsumenterna reagerar? Detta har forskare vid CTF (Centrum för tjänsteforskning) vid Karlstads universitet, studerat med finansiering från Handelns Utvecklingsråd, och nu släpps en rapport om studien.

I projektet har forskarna följt konsumenternas väg genom butiken med hjälp av ögonspårningsutrustning, eye-tracking, som registrerar personens ögonrörelser. Genom dessa mätningar har forskarna i detalj kunnat följa var kunderna tittar, vad de uppmärksammar och hur det påverkar deras beslut.

Vi sorterar väldigt snabbt bort och sållar bland informationen, när vi stiger in i en butik: 

”Hjärnan är lat och letar hela tiden efter lättaste vägen att lösa en uppgift, ett exempel på detta är att vi ser med minnet. Produkter, som placeras på oväntade ställen, blir därför osynliga för oss”, säger projektledare Erik Wästlund.

Kundens uppmärksamhet styrs i hög grad av målet med besöket i butiken. En person, som ska köpa ett visst slags kaffe, sorterar i mycket högre grad bort information, som är irrelevant än den, som letar lite på måfå efter något gott och passande fikabröd till kollegorna.

Konsumenter, som är nya i en butik, ser inte specialerbjudanden i så hög grad, eftersom de letar sig fram på okänd mark, medan återkommande besökare kan skanna av butiken efter erbjudanden, eftersom de inte behöver leta sig fram i lika hög grad. Personer, som har ägnat mycket energi åt ett beslut, tenderar att bli mer selektiva efter det.

Forskarnas resultat visar, att det är viktigt att förenkla navigering och beslutsfattande för kunden och ta hänsyn till kundens förmåga att bearbeta information genom hela köpcykeln. Butikskommunikationens roll blir då att underlätta och skapa en trivsam miljö för kunden, inte bara sälja och informera ur handlarens synvinkel. I valet mellan en butik, som är svår och en som är enkel att hitta i, kommer kunden föredra, och återkomma till, den sistnämnda.

”Butikspersonalen är dock viktigast. Inga skyltar, tv-skärmar eller förpackningar kan ersätta tips och hjälp från butikspersonalen”, säger Erik Wästlund.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx