Kartongjätten Mayr-Melnhof förvärvar finska Kotkamills

PUBLICERAD: 10 december 2020
UPPDATERAD: 25 januari

”Ur Kotkamills synvinkel är detta förvärv en perfekt matchning”, säger VD Markku Hämäläinen. (Bild fr Twitter)|”Förvärvet av Kotkamills är ett perfekt komplement till vår befintliga kartongverksamhet”, säger Peter Oswald. (Bild Mayr-Melnhof)

Österrikiska Mayr-Melnhof Karton, som är en av Europas största kartongproducenter, har träffat avtal om förvärv av finska Kotkamills Group Oyj. Köpet kommer att stärka Mayr-Melnhofs position inom kartong tillverkad av jungfrulig fiber.

”Förvärvet av Kotkamills är ett perfekt komplement till vår befintliga kartongverksamhet”, säger Peter Oswald. (Bild Mayr-Melnhof)

”Förvärvet av Kotkamills är ett perfekt komplement till vår befintliga kartongverksamhet. Det stärker vår affärsmodell som en dedikerad kartong- och falskartongproducent och stärker vår position inom nyfiberbaserad kartong, som har god tillväxtpotential”, kommenterar Peter Oswald, VD i Mayr-Melnhof Group.

Mayr-Melnhof skriver i ett pressmeddelande att avtalet innebär att man förvärvar Kotkamills Group Oyjs hela aktiekapital från dess aktieägare för en icke uppgiven summa. Transaktionen, som är villkorad sedvanliga genomförandeprocedurer och godkännande från berörda myndigheter, förväntas slutföras i mitten av år 2021.

”Ur Kotkamills synvinkel är detta förvärv en perfekt matchning. Mayr-Melnhof Karton kommer att ge Kotkamills ett starkt fotfäste på kartongmarknaden med våra barriärbelagda FSB-lösningarna som kan ersätta plast- och polyetenbelagd kartong”, säger Kotkamills VD Markku Hämäläinen i en kommentar.

I sitt kartongbruk i finska Kotka producerar Kotkamills bland annat falskartong och livsmedelskartong med en årskapacitet på 400.000 ton samt kraftpapper med en årskapacitet på 170.000 ton.

Under de senaste fem åren har Kotkamills under ägarskap av finska riskkapitalbolaget HB Funds, stärkt sin position som leverantör av högkvalitativ kartong till konsumentförpackningar.

”Vi är mycket nöjda med att ha arbetat med Kotkamills under fem år. Vi ser att Mayr-Melnhofs förvärv är den optimala slutpunkten för vårt samarbete med Kotkamills. Jag vill särskilt tacka ledningen och hela personalen i Kotkamills för deras professionella och engagerade arbete, vilket har gjort framgången möjlig”, säger Hannu Puhakka, som är styrelseordförande i Kotkamills och partner i HB Funds.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top