Det har gått tre veckor sen de nya kraven som ska minska förbrukning och nedskräpning av engångsmuggar och engångsmatlådor i plast trädde i kraft. Håll Sverige Rent har spanat på efterlevnaden.
Lagen säger att konsumenten nu ska kunna välja att få sin dryck eller mat i en återanvändbar mugg eller matlåda. Kraven gäller för restauranger, caféer och andra ställen som serverar mat och dryck och använder i snitt 150 engångsmuggar och/eller engångsmatlådor som innehåller plast per dag, med vissa undantag. Håll Sverige Rent har gjort en första spaning kring hur det fungerar på marknaden.
Man konstaterar att 762 miljoner muggar och matlådor ska bort från svenska marknaden.
I Sverige är målet att förbrukningen av engångsmuggar och engångsmatlådor som innehåller plast ska ha minskat med hälften till 2026 jämfört med förbrukningen 2022. Enligt Naturvårdsverket har 843 miljoner engångsmuggar och 680 miljoner engångsmatlådor satts på marknaden år 2022. Totalt handlar det alltså om drygt 1,5 miljard muggar och matlådor.
Om Sverige ska nå målen betyder det att drygt 762 miljoner av dessa ska bort från marknaden till 2026.
– Det är enorma mänger. Trenden pekar dessutom på att både förbrukning och nedskräpning av engångsförpackningar i plast snarare ökar än minskar, säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.
Så här säger anställda på några av de restauranger och caféer som berörs:
”Vi har infört det men jag vet inte varför”
”Jag har hört något om det, men jag tror ingen kommer att välja flergångs”
”Vi väntar och ser hur tillsynen kommer att se ut innan vi gör några ändringar”
Det visar sig att flera aktörer inte har något system på plats eller så följer de inte informationskravet. Även de anställda verkar sakna kunskap om att lagen finns eller vad den syftar till.
– Vi ser en passiv start hos flera aktörer. Samtidigt räcker det inte heller med att bara implementera lagar och regler. Det krävs stora informationsinsatser från staten för att lagen ska bli verkningsfull och för att människors beteenden ska förändras. Här behövs en kraftfull investering, menar Johanna Ragnartz.