Håll Sverige Rent spanar på hur de nya kraven på flergångsanvändning efterlevs

PUBLICERAD: 24 januari 2024
UPPDATERAD: 24 januari

 

Foto: Reitan

Det har gått tre veckor sen de nya kraven som ska minska förbrukning och nedskräpning av engångsmuggar och engångsmatlådor i plast trädde i kraft. Håll Sverige Rent har spanat på efterlevnaden.

Lagen säger att konsumenten nu ska kunna välja att få sin dryck eller mat i en återanvändbar mugg eller matlåda. Kraven gäller för restauranger, caféer och andra ställen som serverar mat och dryck och använder i snitt 150 engångsmuggar och/eller engångsmatlådor som innehåller plast per dag, med vissa undantag. Håll Sverige Rent har gjort en första spaning kring hur det fungerar på marknaden.

Man konstaterar att 762 miljoner muggar och matlådor ska bort från svenska marknaden.
I Sverige är målet att förbrukningen av engångsmuggar och engångsmatlådor som innehåller plast ska ha minskat med hälften till 2026 jämfört med förbrukningen 2022. Enligt Naturvårdsverket har 843 miljoner engångsmuggar och 680 miljoner engångsmatlådor satts på marknaden år 2022. Totalt handlar det alltså om drygt 1,5 miljard muggar och matlådor.

Om Sverige ska nå målen betyder det att drygt 762 miljoner av dessa ska bort från marknaden till 2026.
– Det är enorma mänger. Trenden pekar dessutom på att både förbrukning och nedskräpning av engångsförpackningar i plast snarare ökar än minskar, säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.

Så här säger anställda på några av de restauranger och caféer som berörs:

”Vi har infört det men jag vet inte varför”
”Jag har hört något om det, men jag tror ingen kommer att välja flergångs”
”Vi väntar och ser hur tillsynen kommer att se ut innan vi gör några ändringar”

Det visar sig att flera aktörer inte har något system på plats eller så följer de inte informationskravet. Även de anställda verkar sakna kunskap om att lagen finns eller vad den syftar till.

– Vi ser en passiv start hos flera aktörer. Samtidigt räcker det inte heller med att bara implementera lagar och regler. Det krävs stora informationsinsatser från staten för att lagen ska bli verkningsfull och för att människors beteenden ska förändras. Här behövs en kraftfull investering, menar Johanna Ragnartz.

Läs vidare

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Coca-Cola testar flaskor utan etikett i Storbritannien

Coca-Cola har lanserat ett tillfälligt försök i Storbritannien för att ta bort etiketterna från Spriteflaskorna på 500 ml för att hjälpa till att förenkla återvinningsprocessen.
sprite

easyJet tar höjd för mindre utsläpp via återanvändning

Det brittiska flygbolaget easyJet, implementerar ett initiativ för att utrusta sina piloter och kabinpersonal, totalt 14 000 personer, med återanvändbara koppar och bestick efter ett framgångsrikt försök.
easy

Svensk whiskyproducent först ut med att skrota ytterförpackningar

Från och med i februari fasar det framåtlutade destilleriet Agitator ut ytterförpackningarna kring alla sina whiskyprodukter. I och med det blir man först i landet och utmanar de stora dryckesföretagen globalt. “Vi har samma attityd till hållbarhet som vi har till whiskyproduktion”, säger destillerichefen Oskar Bruno.
agitatorx

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning