Bygger bil på plastmässan

PUBLICERAD: 4 juli 2013
UPPDATERAD: 24 januari

K 2013 förhandsrapport

Sepro 5X Line LD low

 Sepro – en fransk tillverkare av robotar såväl av ledade som xyz -robotar. Efter K10 valde företaget att investera i ny utveckling. Det innebär att man nu ger kunderna fler valmöjligheter. Företaget bygger allianser, i Sverige med Plamako i Anderstorp.

Företaget samarbetar med Arburg och har gemensam produktion av en leksaksbil. I första steget matas hjulaxlarna in och plasthjulen gjuts på. Samtidigt produceras plastkarossen och alltihop sätts samman till en färdig bil av en och samma robot.

– Till en bil hör en isskrapa och den gjuter vi i en annan cell i vår monter med en formspruta från Sumitamo, berättar Jean Michel Renaudeau. Vd för Sepro.

– Sepro har utvecklat programmeringen av robotar så att vem som helst kan klara det, till och med jag kan visa hur man gör, berättar Marcus Klaputek, som ansvarar för bland annat den svenska marknaden.

Sepro Jean-Michel

Jean-Michel Renaudeau
 

Sepro Marcus low

Marcus Klaputek

 
 

Läs vidare

Svenskt företag väljer Herma

Kryddhuset sätter in en etikettmaskin från Herma i sin produktionslina som ska underlätta att göra snabbare omställningar till olika produktkampanjer.
HERMA_kryddhuset

Ny robotgeneration på K ’

Wemo-Linear-robots

Förhandsinformation inför K'13

K2013-info-low

Plast minskar klimatgaserna

Ertl-low

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se