Återanvändbar flaska med plast från avfalls- och restströmmar

PUBLICERAD: 9 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Lättviktsflaskan, utvecklad av Borealis och Trexel, lämpar sig för egen förvaring av drycker, etc i hemmet, eftersom den kan återanvändas gång på gång. (Bild Borealis)|Principen för foambildning med MuCell-teknologin (Bild Trexel)

Polymerföretaget Borealis och foam- och formblåsningsspecialisten Trexel har gemensamt utvecklat en återanvändbar flaska, tillverkad av plast som till 100 procent kommer från avfalls och restströmmar.

Principen för foambildning med MuCell-teknologin (Bild Trexel)

MuCell-teknologin
MuCell® är en mikrocellulär foambildningsmetod som utvecklats vid Massachusetts Institute of Technology i USA. 1995 beviljades företaget Trexel, som har sitt huvudsäte i Wilmington, Massachusetts, en världsomspännande licens för vidareutveckling och kommersialisering av teknologin. Idag är Trexel exklusiv leverantör av MuCell® och bolaget har en omfattande global patentportfölj.
Sedan 1995 har Trexel applicerat MuCell® för en mängd olika applikationer och enligt företaget kan foamningsteknologin användas för praktiskt taget alla termoplastiska materialfamiljer.

De båda företagen uppger att flaskan är tillverkad av plastmaterial i Borealis produktportfölj Bornewables™, som innehåller förnybar och återvunnen polypropen (PP), som helt och hållet kommer från insamlat plastavfall och restprodukter som matolja, m fl. Lättviktsflaskan är sedan tillverkad av Trexel med deras patenterade foambildningsteknik MuCell®.

Borealis uppger att produkterna i Bornewables™-portföljen hjälper till att minska koldioxidavtrycket samtidigt som de erbjuder samma materialprestanda som jungfruliga polymerer.

”Bornewables-kvaliteterna möjliggör designfrihet och färgflexibilitet och bevarar naturresurserna eftersom de enbart härrör från avfalls- och restflöden, till exempel från använd matolja”, skriver Borealis.

Den nya flaskan, som utvecklats av Borealis och Trexel, kan återanvändas under många livscykler vilket gör den lämplig för egen förvaring av drycker, etc. i hemmet eller i andra liknande miljöer. När flaskan tjänat ut sitt syfte, kan den återvinnas fullt ut i konventionella plastinsamlingar.

Borealis kommer att visa den nya flaskan i samband med polymermässan K 2022 i Düsseldorf, 19 till 26 oktober.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top