Skoghalls Bruk, som ingår i Stora Enso, har investerat i en smartare rullhantering, som underlättar utlastningen av färdiga rullar med vätskekartong från fabriken.
Investeringen är knappast den största i brukets historia – endast 12,5 miljoner kronor – men effekten är desto större, eftersom rullflödet ökar från 13,5 till 15 rullar var 10:e minut.
”Det gör att kartong motsvarande 150 miljoner fler enliters förpackningar nu kan lastas ut från Skoghalls Bruk”, säger projektledaren Richard Morén (bilden).
De båda kartongmaskinerna på Skoghalls Bruk har nu en produktionskapacitet på 780.000 ton per år. Efter kartongmaskinerna ska rullarna packas in med omslag och etiketteras för att sedan lastas ut av truckförarna till tåg eller lastbil för vidare transport till brukets kunder runt om i världen.
”Tyvärr har packeteringen och utlastningen varit flaskhalsar i produktionen under lång tid. Ibland har det varit så trögt i dessa delar, att kartongmaskinerna har varit tvungna att slå ner på produktionstakten, vilket givetvis inte är positivt”, skriver Skoghalls Bruk i ett pressmeddelande.
För att komma till rätta med problemet har många kloka hjärnor tillsammans funderat och klurat ut vilken lösning som skulle vara smartast och effektivast och det visade sig att den bästa lösningen blev att göra ett hål rakt genom väggen mellan packeteringen och utlastningen.
Hålet i väggen och uppförandet av en utlastningsbrygga med en särskild fallucka gjorde att det blev en smartare logistik i rullhanteringen.
”Men själva kärnan i lösningen är att vi inte längre sorterar kartongrullarna i onödan. Tidigare gick alla rullar via hiss ner till särskilda sorteringsfickor. Nu läses rullarnas etiketter av och via komplex IT-programmering känner systemet av om rullarna hör ihop. De rullar, som hör ihop, åker direkt ut till truckarna via den nya utlastningsbryggan och hoppar helt enkelt över hissen och sorteringsfickorna”, förklarar Richard Morén.
Företaget skriver att det här är ett riktigt tvärvetenskapligt projekt med ett modernt tänk och ett nära samarbete mellan projektmedlemmar, underhåll och produktion.
”Det är inte så mycket i detta projekt, som syns för ögat, men det är väldigt komplex IT-programmering, som finns inbyggt i detta intelligenta system, berättar Richard Morén.
Projektet ökar också produktionssäkerheten och det är även bra ur kvalitets- och säkerhetssynpunkt. Det blir även bättre arbetsmiljö för truckförarna, som nu får ett jämnare flöde av rullar.
”I detta projekt har det investerats 12, 5 miljoner kronor, vilket får ses som ett mindre investeringsbelopp på bruket. Men detta projekt är ett bevis på att även en mindre investering också kan ge stor effekt”, avslutar Richard Morén.