Zoégas mjukplastförpackningar återvinns till nya produkter

PUBLICERAD: 14 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

I ett pilotprojekt samlas mjukplastpåsarna med Zoégas Professionals in och omvandlas av nystartade Omni Polymers till plastgranulat, som sedan blir till nya plastprodukter. (Bild Zoégas)

Tillsammans med kaffeleverantören Beans in Cup och producentansvarsorganisationen TMR har kafferosteriet Zoégas i Helsingborg inlett ett pilotprojekt, där man samlar in tomma mjukplastförpackningar och via en helt ny återvinningsteknik omvandlar dem till nya plastprodukter.

Insamlingen gäller påsar i mjukplast med kaffeprodukter under varumärket Zoégas Professionals och projektet har pågått sedan april i år. Zoégas Professional används i kaffemaskiner hos kontorskunder och insamlingen av de tomma mjukplastpåsarna, som har skett vid varje servicetillfälle av kaffemaskinerna, har skötts av Beans in Cup.

”Hållbar återvinning genomsyrar vår verksamhet och det innebär att arbeta utifrån ett cirkulärt flöde i stället för ett linjärt. I det här testet har vi börjat småskaligt, men vår förhoppning är att kunna utvidga projektet till att så småningom omfatta alla våra förpackningar”, säger Sofia Anderhall, marknadschef på Zoégas Professional.

”Vi tar ansvar för en hållbar utveckling i vår verksamhet och tillsammans med våra samarbetspartners utvecklar vi cirkulära lösningar. Tillsammans med Zoégas Professional försöker vi nu bidra till att plastförpackningar som används hos våra kunder återvinns och återanvänds”, säger Marianne Strindin, hållbarhetschef, Beans in Cup.

De insamlade kaffeförpackningarna har hämtats upp av producentansvarsorganisationen TMR och transporterats vidare till företaget Omni Polymers nya återvinningsanläggning i Ängelholm. Med hjälp av en ny och innovativ tillverkningsprocess kan anläggningen omvandla källsorterade plastförpackningar till högkvalitativt granulat och slutligen nya plastprodukter. (Läs mer HÄR)

”Den nya anläggningen använder en helt ny teknik för att kunna återvinna sådana komplexa och flexibla plaster, som i dagsläget inte går till materialåtervinning. Detta avfallsmaterial har tidigare bränts upp, men nu har vi upparbetat en process, som gör att vi kan tillverka granulat vilket kan användas till nya plastprodukter”, säger Peter Mellgren, TMR.

Zoégas skriver att satsningen på ökad cirkularitet är ytterligare ett steg i rosteriets arbete mot att reducera utsläppen i verksamheten och en viktig del av huvudägaren Nestlés globala mål att nå netto noll utsläpp senast år 2050.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se