Walki tar ännu ett steg mot hundra procent återvunnet

PUBLICERAD: 11 februari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Via köpet av folian stärker vi vår position på kontinenten ytterligare, säger Leif Frilund.

Finska Walki Group ska börja använda återvunnen plast, producerad av saudiska SABIC, och tar därmed ytterligare ett steg mot 100 procent återvunnet material i alla sina produkter.

Walki har sedan länge samarbetat med SABIC (Saudi Basic Industries Corporation) och ska nu börja använda de nya polymerkvaliteter, som SABIC börjat producera och som till 100 procent består av återvunnen plast från konsumentförpackningar, etc. SABIC:s cirkulära plast sägs ha samma egenskaper som jungfrulig plast och Walki ska i år börja leverera till förpackningsindustrin och varumärkesägare, som kan använda den innovativa plasten till olika typer av konsumentförpackningar.

För Walki är samarbetet med SABIC och användandet av SABIC:s nya, helt återvunna, polymer ännu ett steg på vägen till Walkis mål om helt avfallsfri produktion..

”Idag är mer än 80 procent av våra produkter tillverkade av förnyelsebara eller återvunna material – och vårt mål är att nå hundra procent år 2030”, säger Walkis VD Leif Frilund.

Walki skriver i ett pressmeddelande att i början kommer kvantiteterna av produkter, tillverkade av SABIC:s återvunna polymer, att vara ganska små, men det är företagets avsikt att öka användningen av den cirkulära plasten så snart produktionskapaciteten kan ökas.

”De cirkulära polymererna tar oss definitivt ett steg närmare vårt hållbarhetsmål”, säger Leif Frilund.

 

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback