Virusresistent wellförpackning lanseras i Europa av DS Smith

PUBLICERAD: 26 januari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

De nya wellpappförpackningarna från DS Smith är försedda med en specialbeläggning från Touchguard  Ltd, som gör ytan bakterie- och virusresistent. (Bild DS Smith)|”Beläggningen ger ett bevisat skydd för våra kunder och deras konsumenter”, säger Alan Potts, DS Smith. (Bild DS Smith)

Förpackningskoncernen DS Smith och partnern, brittiska beläggningsspecialisten Touchguard  Ltd, håller på att utveckla en serie bakterie- och virusresistenta wellpappförpackningar, som ska tillverkas och lanseras i Europa och Nordamerika.

Covid-19-pandemin har tydligt ökat konsumenternas oro kring förpackningshygien och säkerhet. Det finns visserligen inga konkreta bevis för virusöverföring från wellpapp och kartong, men DS Smith menar att antivirala och antibakteriella förpackningar ger ett extra skydd för såväl konsumenter som de som är verksamma inom hela försörjningskedjan.

De nya wellpappförpackningarna är försedda med en barriärbeläggning, som innehåller ett antimikrobiellt medel som fungerar mot både bakterier och virus. Den speciella ytbarriären sägs hämma tillväxten av bakterier och även ge skydd mot vissa typer av virus.

Beläggningen är utvecklad av Touchguard och är en patenterad produkt, speciellt utformad för användning på pappersytor, där den är mer aktiv och effektiv för att minimera risken för infektionsöverföring från vissa bakterier och virus.

”Beläggningen ger ett bevisat skydd för våra kunder och deras konsumenter”, säger Alan Potts, DS Smith. (Bild DS Smith)

Enligt Touchguard är beläggningstekniken effektiv mot en rad bakterier och virus, inklusive sådana virusfamiljer där Covid-19-viruset ingår. Touchguard uppger att beläggningen har en ”dödlighet” på 99,5 procent inom 15 minuter på dessa bakterier och virus.

”Även om den inte ska ersätta god hygien och stor försiktighet, så har denna beläggningsteknik potential att ge ett verkligt och bevisat ytterligare skydd för våra kunder och deras konsumenter, när förpackningar rör sig längs hela försörjningskedjan”, säger Alan Potts, design- och innovationsdirektör hos DS Smith.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah