Vill bredda marknaden för automationslösningar

PUBLICERAD: 8 maj 2014
UPPDATERAD: 31 januari

 Kuka Joacim Lorentsson - low

Joacim Lorentsson

Matkultur och teknik är två stora intressen som Joacim Lorentsson, Kuka Nordic AB nya nordiska försäljningschef har. Teknikintresset ledde till yrkesvalet, matintresset förgyller fritiden. Joacim Lorentsson kommer närmast från AH Automation i Kungshamn där han varit VD de senaste fem åren.

När Joacim Lorentsson den första april i år klev in på Kuka Nordics kontor i Västra Frölunda i Göteborg var det för att tillträda tjänsten som nordisk försäljningschef. Han tar nu ansvar för och leder försäljningen av företagets robotprodukter mot all industriverksamhet förutom fordonsindustrin i de fyra nordiska länderna samt Baltikum.

Efter mer än 25 år i automationsbranschen känner han sig väl förberedd. De senaste fem åren har han varit VD för AH Automation i Kungshamn, något som gör att han även vet hur de för branschen så viktiga integratörerna arbetar, vad de vill att Kuka ska stå för och kunna erbjuda.

– Kuka Nordic har rejäla expansionsplaner och det känns därför både inspirerande och utmanande att få börja jobba med försäljning på den här nivån. Det här är ett företag som jag känner väl och som jag därför vet befinner sig i den absoluta framkanten, säger han.

Joacim Lorentssons programförklaring handlar om att arbeta proaktivt för att öka kunskapen om automatiserad produktion så att fler förstår möjligheterna.

– Jag har följt och även bidragit till utvecklingen i branschen utifrån olika positioner vilket gör det lätt för mig att identifiera var automationslösningar kan gör verklig nytta. Och en sak är klar, många verksamheter utanför verkstadsindustrin skulle tjäna på att investera i automatiserad produktion.

Utvecklingen av produkter, nya robotar och mjukvara gör att icketraditionella automationsbranscher som exempelvis livsmedelsindustrin och verksamheter med monteringsmoment har mycket att vinna på investeringar i robotlösningar.

– En utmaning vi har och jobbar med är att göra våra produkter ännu mer tillgängliga för kunderna. Det handlar om att förenkla till exempel genom utveckling av användargränssnitt.

Ett nästa utvecklingssteg är att erbjuda färdiga applikationer direkt från ”hyllan”. De ska vara så kundanpassade från start att de enkelt kan installeras av kundens egna tekniker. De mer utvecklade lösningarna kommer naturligtvis även framöver att byggas av systemintegratören.

Joacim Lorentsson är uppvuxen i Kungshamn och där bor han fortfarande kvar med hustrun i ett hus med havskontakt. Hans främsta fritidsintresse är matkultur.  Alltså inte enbart att tillreda mat utan även vilken roll maten har i olika länder och hur man arbetar med mat.

– Om jag inte hade blivit tekniker hade jag säkert blivit kock, säger han.

Kuka Roboter GmbH med huvudkontor i Augsburg är ett företag inom Kuka Aktiengesellschaft och räknas som en av världens ledande leverantörer av industrirobotar. Kärnkompetens ligger inom utveckling, produktion och försäljning av industrirobotar, styrningar och programvara. Företaget är marknadsledande i Tyskland och Europa och ligger på tredje plats globalt. Kuka Roboter GmbH har globalt ca 3180 medarbetare. År 2012 var omsättningen 742,6 milj. euro. Företaget är representerat med mer än 25 filialer på de viktigaste marknaderna i Europa, Amerika och Asien.

Läs vidare

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Senaste nytt

Trump vill inte ha ett ”löjligt stöd för papperssugrör”

Stort och smått, så kan man utan tvekan sammanfatta Donald Trumps inledning på presidentperioden. Nu är sugrören i fokus!
sugrörx

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland