Emballator Växjöplast har i tätt samarbete med Orkla Foods Sverige vidareutvecklat det framgångsrika emballaget med stor kapsyl för Felix ketchup. Den vidareutvecklade varianten på kapsyl införs nu även på kalla såser och chilisåser och sprids till andra marknader i Europa.
”Livsmedelsindustrin är idag vårt största segment och denna affär bekräftar i många avseende att vi har en fungerande modell. För att kunna vidareutveckla den framgångsrika kapsylen har vi bland annat investerat i ny maskinhall, ny formspruta och automation. Vi har också lagt stor kraft i att skapa flexibilitet och säkerhet i vår produktion, vilket sammantaget ger bra tillväxtmöjligheter framåt”, berättar Adam Airosto, VD för Emballator Växjöplast.
Förpackningarna och kapsylen är utformade med konsumentens behov och hållbarhet i fokus. Den stora kapsylen gör till exempel, att man kan ställa flaskor upp och ner, vilket bidrar till att man lättare får ut allt innehåll och därigenom kan minska på matsvinnet.
”Vi är mycket nöjda med vårt samarbete. Med hög kompetens och stor förståelse för våra utmaningar och behov kände vi oss trygga med Emballator Växjöplast som utvecklingspartner. Vi har haft en öppen dialog hela vägen, vilket gjorde att det verkligen kändes som ett gemensamt projekt, som var viktigt för båda”, berättar Karin Einarsson, projekt- och inköpsansvarig i Orkla Foods Sverige.