Företaget Water.io har utvecklat en smart kapsyl till flaskor med dricksvatten, som gör att användare kan mäta sitt vätskeintag och få information om kroppens vätskenivåer.
Water.io kallar sin innovation för Coach2O och den har nu börjat användas av livsmedelsföretaget Danone till deras spanska mineralvatten Font Vella.
Enheten fungerar så att den fästs utanpå flaskans befintliga kapsyl varefter den registrerar volymen av vatten som konsumenten tagit. Coach2O kan också påminna konsumenten när det är dags att dricka genom att avge en serie med diskreta ”blinkningar”. Genom att använda en bifogad app i en smart telefon kan konsumenten också ställa in erforderliga dagliga vätskebehov och anpassa dem efter sina egna behov och önskemål.
Yoav Hoshen, grundare av Water.io, säger att deras Coach2O-teknik gör att man kan förvandla en vanlig vattenflaska till en smart förpackning. Konceptet, som först lanserades i Australien och Nya Zeeland, tar också fasta på konsumenttrenden att komma bort från engångsflaskor genom att man återanvänder och återfyller konventionella skruvkorksförsedda plastflaskor med dricksvatten.
”Under flera år vi utvecklat en djup insikt för hur viktigt det är med rätt vätskebalans i kroppen. Nu kan vi genom att utnyttja dessa digitala lösningar överföra dessa insikter till de som behöver dem bäst – våra konsumenter – och ge dem möjlighet att skapa sina egna personliga lösningar”, säger Bruno Dasque, chef för forskning och innovation vid Danone Waters.
N.B.: Ett rekommenderat dagligt intag av vatten 2,5 liter för män och 2 liter för kvinnor. Vattnet kan intas antingen via maten man äter eller genom att dricka vatten och/eller vattenhaltiga drycker. Alkoholhaltiga drycker ska inte räknas in i det dagliga intaget, eftersom alkohol är uttorkande och påverkar kroppens vätskebalans negativt!