Världspremiär på Empack när Stora Enso visade e-TALES

PUBLICERAD: 8 oktober 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Stora Enso Packaging Solutions e-handelskoncept e-TALES hade världspremiär på Empack 2017.|Nils von Essen är marknadschef för Stora Enso Packaging Solutions. 

Stora Enso Packaging Solutions hade världspremiär på Empack 2017 för den globala lanseringen av en hel produktserie med wellpappförpackningar riktade till e-handeln. 
”Vi har tagit fram en perfekt produktportfölj för e-handeln i samarbete med konsumenter och övriga aktörer i värdekedjan för att möta behovet från e-handlarna . Vi har utvecklat designen för att så bra som möjligt få ut det bästa av förpackningen”, berättar Nils von Essen, som är marknadschef för Stora Enso Packaging Solutions. 

”Sortimentet bygger på svar från 200 konsumenter kring hur de använder e-handelsförpackningar och vilka önskemål de har, samt på djupintervjuer med e-handlare”.

Man kallar förpackningskonceptet för e-TALES med tillägget Online Packaging Solutions, och under denna rubrik ryms tre kategorier: Packaging Features+, Packaging Basics och Utilities Warehouse.

”I den första kategorin finns en rad smarta lösningar, som ger kunderna flexibla möjligheter”, säger Nils von Essen och visar ett exempel på en förpackning, som kan levereras otryckt om kunden vill, men där man sedan lägger trycket på en sleeve, som även fungerar som lås av förpackningen. Man kallar det BrandBuckle

Även i det så kallade bassortimentet (Packaging Basics) finns många val. Till exempel kan man undvika att trycka på utsidan, som då är en brun låda, men samtidigt ha ett överraskande tryck på insidan, som blir en viktig del av det numera så omtalade begreppet ”unboxing experience”. 

Utilities Warehouse-sortimentet är, som namnet säger, lösningar för lagring hos e-handlarna.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Fler smarta och intelligenta förpackningar

Del två av rapporten från  AIPIAs, Active & Intelligent Packaging Industry Association, konferens och utställning i Amsterdam.
AIPIA overzichtx

Gaia Biomaterial gjorde ölmuggarna på F1-finalen komposterbara

Vid F1-finalen i Abu Dhabi nyligen stod Helsingborgsföretaget Gaia Biomaterials för en unik del av evenemangets hållbarhetssatsning.
GAIAxx

AIPIA etablerar One-stop shop för Smart Food Chain

Det fanns många nyheter på AIPIA, Active & Intelligent Packaging Industry Associations, tolfte konferens i Amsterdam nyligen. Packnews rapporterar.
AIPIA overzichtx

LEGO ersätter plastpåsar med papperspåsar

Hos LEGO pågår arbetet med att ersätta plastpåsar i förpackningar med pappersbaserade. Ett jobb som varit omfattande.
LEGOx