UPM Raflatac och Stora Enso undertecknar globalt plastavtal

PUBLICERAD: 14 mars 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Både UPM Raflatac och Stora Enso har nu undertecknat det globala avtalet New Plastics Economy Global Commitment.

De nordiska storföretagen UPM Raflatac och Stora Enso meddelar att man har skrivit under det globala avtalet New Plastics Economy Global Commitment för att eliminera plastavfall. Det globala åtagandet och visionen om en cirkulär ekonomi för plast leds av Ellen MacArthur Foundation tillsammans med FN:s miljöprogram.

UPM Raflatac skriver i ett pressmeddelande att bolaget är stolt över att ha undertecknat det globala avtalet och att kunna tillkännage de ambitiösa åtaganden som man gör för att minska onödiga plastförpackningar. Bland de mer än 350 undertecknarna av avtalet, vilka omfattar såväl många av världens största förpackningsproducenter som varumärkesägare, återvinningsföretag, regeringar och icke-statliga organisationer, m fl. så är UPM Raflatac i dagsläget den enda leverantören av etikettmaterial och etikettlösningar.

”Detta är ett av de viktigaste stegen vi har tagit som företag för att utveckla mer cirkulära lösningar för plastförpackningar”, säger Robert Taylor, Sustainability Director, UPM Raflatac.

Stora Enso skriver i sitt pressmeddelande att undertecknandet är ytterligare ett steg i arbetet med att bekämpa de globala problemen med plastavfall genom att erbjuda förnybara alternativ. Stora Enso kommer att bidra genom att samarbeta med kunder och leverantörer för att utveckla cirkulära lösningar med låga koldioxidutsläpp som ersätter plastförpackningar. Materialen är baserade på träfibrer från hållbart brukade skogar och plantager. Åtagandet är en indikation på den ökande efterfrågan på alternativ till plast, vilket ytterligare tydliggörs av EU:s nya policy om engångsplast.

”Stora Ensos verksamhet är uppbyggd kring den cirkulära bioekonomin och vi samarbetar med kunder och partners för att skapa en hållbar framtid med mindre plast”, säger Karl-Henrik Sundström, VD och koncernchef i Stora Enso.

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah