I dagarna har dagligvarukedjorna Lidl och Coop samt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandeln samtliga utsett nya hållbarhetschefer.
Coops nya hållbarhetschef heter Charlotta Szczepanowski och hon kommer närmast från en motsvarande tjänst hos Riksbyggen. Hon börjar på Coop den 1 oktober, då hon blir chef för den nybildade enheten Hållbarhet & Kvalitet inom Coop.
Charlotta Szczepanowski efterträder Lousie König, som i fjol utsågs till Sveriges bästa hållbarhetschef. Coop skriver i ett pressmeddelande att Lousie König beslut lämna sin tjänst i samband med organisationsförändringen.
Louise König har arbetat på KF och Coop sedan 2012 och kommer att lämna företaget den 1 augusti.
”Vi vill tacka Louise för hennes värdefulla insatser under åren. Louise har en fantastisk energi och både djup och bred kompetens kring hållbarhetsfrågor. Vi önskar henne all lycka i hennes framtida karriär”, säger Coop Sverige AB:s VD Magnus Johansson.
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, som på senare tid tagit viktiga initiativ inom hållbarhetsområdet, stärker upp med hållbarhetsexperten Katarina Rosenqvist, som har lång och gedigen kunskap inom hållbarhetsområdet och dagligvaruhandeln.
”Katarina har under våren på ett lyckosamt sätt hjälpt branschen att ta fram vår Färdplan mot fossilfria och materialåtervinningsbara förpackningar och varit delaktig i vårt matsvinnsarbete. Hon är en värdefull resurs med den expertis hon har och därför känns det naturligtvis roligt att kunna erbjuda Katarina en förlängning på hennes uppdrag”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.
Katarina Rosenqvist driver sedan en tid tillbaka eget konsultföretag inom hållbar affärsutveckling och kommer att fortsätta göra det, men vara på Svensk Dagligvaruhandel på halvtid. Hon har tidigare varit hållbarhets- och kommunikationschef på Lidl Sverige, där hon framför allt arbetat med att bygga upp Lidls hållbarhetsarbete både i Sverige och internationellt. Hon har också erfarenhet från cheftjänster inom Fairtrade Sverige och Stiftelsen Friends.
Lidls nya hållbarhetschef för den svenska verksamheten heter Miriam Thunborg. Hon kommer närmast från kommunikationsbyrån Hallvarsson & Halvarsson, där hon arbetat som rådgivare kring hållbarhetsfrågor inom ett flertal branscher.
”Lidl är ett jättespännande bolag, en kaxig uppstickare som inte är rädd för att gå sin egen väg. Min roll blir att stötta verksamheten och att tillsammans med mina kolleger fortsätta utmana branschen och bidra till bättre livskvalitet för våra kunder, våra medarbetare och för människorna i leverantörskedjan. Allt annat vore ju olidligt”, säger Miriam Thunborg.
På Lidl blir Miriam Thunborg ansvarig för att ta hållbarhetssatsningen till nästa nivå och att säkerställa att Lidl jobbar smart, ansvarsfullt och långsiktigt hållbart för att hjälpa konsumenten att enkelt göra bra val, både för miljön och hälsan.