Tidningen nord emballage tar över tryckta tidningen Pack Sweden

PUBLICERAD: 19 juni 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Peter Ollén

Trade Promotion Förlag AB, som ger ut tidningarna nord emballage och Livsmedel i fokus och AGI Publishing House som bland annat ger ut tidningarna Sign&Print och Pack Sweden (före detta Pack+Plast), har träffat en överenskommelse som medför ett ökat fokus och bättre bevakning av förpackningsbranschen.

nord emballage har bevakat förpackningsbranschen i 83 år medan AGI har nära 50 års erfarenhet av att skriva om tryck och tryckta material. De båda förlagen inleder nu ett samarbete, som går ut på följande:

  • AGI koncentrerar sig om bevakning på tryckprocesser och material som man trycker på. Denna bevakning sköts genom Pack Swedens digitala veckobrev och genom den tryckta tidningen Sign&Print.
  • nord emballage blir den breda, tryckta förpackningstidningen som innehåller material både från Pack Sweden och nord emballage egen redaktion. Samma gäller det digitala nyhetsbrevet Packnews.
  • I Finland och Danmark finns det sedan länge ett samarbete mellan de båda förlagens skribenter och annonssäljare. Nu inleds även samarbetet i Sverige.

”Det som sker nu är att vi tar över den tryckta Pack Sweden och integrerar den i nord emballage med omedelbar verkan, säger Hans Friedsam, vd på Trade Promotion Förlag.

”Vi är övertygade om att vi kommer att kunna ge branschen all den nödvändiga omvärldsbevakning man är betjänt av. Vårt koncept med nord emballage, Packnews nyhetssidor på respektive språk i de nordiska länderna och vårt nya projekt – tidningen Livsmedel i fokus – är oöverträffat och ger industrin och dess kunder all nödvändig information och de marknadsföringskanaler den behöver”.

Peter Ollén är vd för AGI Publishing House:

”Jag är väldigt glad för att vi nu även hittat en väg för att arbeta tillsammans i Sverige. Den här lösningen kommer att frigöra redaktionella resurser för att ge marknaden en djupare och bättre bevakning inom såväl förpackningsteknik och dess affärer som inom tryck och materialval. Den här affären innebär ingen minskning av personal, bara en fokusering”.

”Vi koncentrerar oss på vår kärnverksamhet och nord emballage får större resurser att göra en bredare tidning.”

Pack Swedens mångåriga säljare, Thomas Liljeroth, kommer i framtiden att jobba med försäljning för tidningarna nord emballage och Livsmedel i fokus.
”Jag ser detta som en mycket inspirerande plattform där jag nu kan erbjuda annonsörerna en mycket bredare palett med möjligheter än tidigare. Jag är övertygad om att detta är till gagn både för förpackningsindustrin och dess kunder”, säger han.
 

 

 

Senaste nytt

Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Under sensommaren i år kommer Faller Packaging att börja producera läkemedelsförpackningar i den nya fabriken i danska Horsens. Företaget förverkligar därmed ett projekt som redan aviserades i april 2023: byggandet av ytterligare en produktionsanläggning för Norden. Målet är att möta den ökande efterfrågan.
fallerx
Nu startar Faller Packaging produktionen av läkemedelsförpackningar i danska Horsens

Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Det finska företaget Oy Orapac ab var med i Packnorth Award förra året. Nu kommer man tillbaka i årets tävling med ett nytt bidrag i kategorin Industriförpackningar.
utvald
Orapac tävlar i Packnorth Award 2025 med förpackning för slipmaskiner

Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

Återvinning av plast ses ofta som en lösning i diskussionerna om materialen. Vi kan nog alla vara överens om att det återvinns för lite plast, kraftfulla insatser och investeringar behövs, men återvinningen är inte det enda som gäller inför framtiden. Dessutom ser det för ögonblicket ut som att återvinningskapaciteten i Europa faktiskt minskar. Företagen har stora problem med att hitta avsättning för materialen och klara ekonomin.
Återvinningx
Europeisk plaståtervinning i ett kritiskt läge

UPM Raflatac byter namn

Affärsområdet och rapporteringssegmentet UPM Raflatac byter namn till UPM Adhesive Materials från och med idag, den 12 juni.. Det nya namnet på rapporteringssegmentet kommer att användas från och med delårsrapporten för andra kvartalet 2025.
raf_tim-kirchen-appointment
UPM Raflatac byter namn

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback