Tidningen nord emballage tar över tryckta tidningen Pack Sweden

PUBLICERAD: 19 juni 2017
UPPDATERAD: 25 januari

Peter Ollén

Trade Promotion Förlag AB, som ger ut tidningarna nord emballage och Livsmedel i fokus och AGI Publishing House som bland annat ger ut tidningarna Sign&Print och Pack Sweden (före detta Pack+Plast), har träffat en överenskommelse som medför ett ökat fokus och bättre bevakning av förpackningsbranschen.

nord emballage har bevakat förpackningsbranschen i 83 år medan AGI har nära 50 års erfarenhet av att skriva om tryck och tryckta material. De båda förlagen inleder nu ett samarbete, som går ut på följande:

  • AGI koncentrerar sig om bevakning på tryckprocesser och material som man trycker på. Denna bevakning sköts genom Pack Swedens digitala veckobrev och genom den tryckta tidningen Sign&Print.
  • nord emballage blir den breda, tryckta förpackningstidningen som innehåller material både från Pack Sweden och nord emballage egen redaktion. Samma gäller det digitala nyhetsbrevet Packnews.
  • I Finland och Danmark finns det sedan länge ett samarbete mellan de båda förlagens skribenter och annonssäljare. Nu inleds även samarbetet i Sverige.

”Det som sker nu är att vi tar över den tryckta Pack Sweden och integrerar den i nord emballage med omedelbar verkan, säger Hans Friedsam, vd på Trade Promotion Förlag.

”Vi är övertygade om att vi kommer att kunna ge branschen all den nödvändiga omvärldsbevakning man är betjänt av. Vårt koncept med nord emballage, Packnews nyhetssidor på respektive språk i de nordiska länderna och vårt nya projekt – tidningen Livsmedel i fokus – är oöverträffat och ger industrin och dess kunder all nödvändig information och de marknadsföringskanaler den behöver”.

Peter Ollén är vd för AGI Publishing House:

”Jag är väldigt glad för att vi nu även hittat en väg för att arbeta tillsammans i Sverige. Den här lösningen kommer att frigöra redaktionella resurser för att ge marknaden en djupare och bättre bevakning inom såväl förpackningsteknik och dess affärer som inom tryck och materialval. Den här affären innebär ingen minskning av personal, bara en fokusering”.

”Vi koncentrerar oss på vår kärnverksamhet och nord emballage får större resurser att göra en bredare tidning.”

Pack Swedens mångåriga säljare, Thomas Liljeroth, kommer i framtiden att jobba med försäljning för tidningarna nord emballage och Livsmedel i fokus.
”Jag ser detta som en mycket inspirerande plattform där jag nu kan erbjuda annonsörerna en mycket bredare palett med möjligheter än tidigare. Jag är övertygad om att detta är till gagn både för förpackningsindustrin och dess kunder”, säger han.
 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.