Finska livsmedelsföretaget Kaslink började som ett enmansföretag i ett garage. I dag har man 170 anställda och omsätter 60 miljoner euro och har försäljning i 15 europeiska länder. Nu växlar Kaslink inriktning och börjar lansera nya produkter och nya förpackningar i samarbete med Tetra Pak.
Kaslink startades 2001 av Raino Kukkonen, som legopackade olika såsbaser för en kund, som sålde sina produkter runt om i Europa. Verksamheten växte snabbt och Kaslink övergick till egen såsproduktion och senare till produktion av produkter inom mejerisektorn. I dag drivs företaget av Rainos tre söner, Tuomas, Juha-Petteri och Matti, vilka fortsatt den framgångsrika utvecklingen, som bland annat inneburit att man mellan åren 2011 och 2016 ökade omsättningen med 50 procent varje år.
De tre bröderna har hela tiden försökt ligga i framkant i produktutvecklingen för att kunna göra skillnad på marknaden. Ambitionen är att försöka skapa nya, banbrytande produkter för konsumenterna. Bröderna håller koll på de senaste konsumenttrenderna och därför har man nu beslutat att även inrikta sig på icke-mejeriprodukter som havrebaserade drycker och jästbaserade havrebaserade produkter.
”Det mesta av vår tillverkning idag är inom mejeri, men icke-mejeriprodukter kommer att ta över. Det sker ett stort globalt skifte, där speciellt ungdomar och millennials går från mejeriprodukter och kött till icke-mejeri och vegetariska produkter. Och denna omställning är här för att stanna”, säger Kaslinks VD Tuomas Kukkonen.
I samarbete med Tetra Pak och deras experter från Lund och Singapore, har Kaslink nu installerat en produktions- och förpackningslinje för havrebaserade produkter. Installation och produktutveckling gjordes på rekordkort tid och efter endast en månad av noggranna produkttester var man klar för lansering.
”Om man är entreprenör tar man risker varje dag- Och om man ska ta en risk tillsammans med en samarbetspartner måste det vara någon man litar på”, säger Tuomas Kukkonen.
Kaslink har tidigare haft ett nära samarbete med Tetra Pak och använts deras förpackningslösningar. I det nu aktuella samarbetet med Tetra Pak skapades en lösning med färre moduler än i en konventionell produktionslinje. I linjen utför samma nyckelkomponenter ett antal olika delprocessor. Komponenterna kan snabbt och flexibelt tillverka produkter klara för värmebehandling.
Kaslinks nya produktkoncept har fått namnet ”Aito”, vilket betyder ”äkta” eller ”rent” på finska, och Aito-produkterna ska nu ut på marknaden så snabbt som möjligt.
”Den här typen av havrebaserade produkter motsvarar i dag inte mer än två till fem procent av marknadsandelen inom mejeridrycker, så det finns utrymme att växa”, säger Tuomas Kukkonen.