Tetra Pak har publicerat sin hållbarhetsrapport för 2020

PUBLICERAD: 3 september 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Förpackningsgiganten Tetra Pak har publicerat sin 22:dra hållbarhetsrapport. (Bild Tetra Pak)|”Vår rapport betonar behovet av ett övergripande helhetsgrepp på hållbarhet”, säger Adolfo Orive. (Bild Tetra Pak)

Tetra Pak har nu publicerat sin årliga hållbarhetsrapport. Rapporten, som beskriver bolagets miljö- och hållbarhetsarbete under år 2020, är den 22:dra i ordningen.

Tetra Pak skriver i ett pressmeddelande att bolagets ”Sustainability Report 2021” beskriver de framsteg som gjorts inom olika aspekter av hållbarhet under bolagets affärsverksamhet år 2020 och belyser Tetra Paks framtida åtaganden och ambitioner.

Tetra Pak konstaterar att den globala Corona-pandemin har påverkat liv och ekonomier som aldrig tidigare upplevts, samtidigt som pandemin har betonat behovet av att påskynda hållbara åtgärder och hitta brådskande lösningar på de planetariska utmaningar, som mänskligheten står inför.

”Vår rapport betonar behovet av ett övergripande helhetsgrepp på hållbarhet”, säger Adolfo Orive. (Bild Tetra Pak)

”Vår hållbarhetsrapport upprepar behovet av ett övergripande helhetsgrepp på hållbarhet – där vi skyddar maten som produceras globalt, människorna som vi arbetar med, och planeten som vi lever på. För detta ändamål har vi särskilt fokus på minska vårt koldioxidavtryck, öka återvinningen, skydda den biologiska mångfalden och förbättra tillgången till säker, näringsrik mat för människor världen över. Det senaste året har sett betydande framsteg inom alla dessa områden, såväl som mot våra framtida ambitioner att uppnå netto nollutsläpp i hela värdekedjan år 2050 och att leverera världens mest hållbara matförpackning, tillverkad enbart av ansvarsfullt förnybara eller återvunnet material samt är helt återvinningsbar och koldioxidneutral”, säger Tetra Paks VD och koncernchef Adolfo Orive i en kommentar till hållbarhetsrapporten.

Tetra Paks ”Sustainability Report 2021” kan läsas/laddas ner HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx