Tetra Pak blir först med digitalt ´full colour´-tryck

PUBLICERAD: 16 januari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Vi är engagerade i att hjälpa våra kunder att utforska nya vägar med denna smarta”, säger Charles Brand.
|Vid bolagets anläggning i Denton, Texas, installerar Tetra Pak den första tryckpressen som erbjuder digitalt så kallat ”full colour” tryck.

Tillsammans med globala digitaltryckspecialisten Koenig & Bauer blir Tetra Pak först med att erbjuda digitalt ”full colour”-tryck till användare av kartongbaserade dryckesförpackningar.

Tetra Pak skriver i ett pressmeddelande att den digitala trycktekniken kommer att förenkla komplexiteten i designhantering, minska tiden från design till utskrift och öppna nya möjligheter till flexibilitet i orderplacering och produktanpassning. 

”Vi är engagerade i att hjälpa våra kunder att utforska nya vägar med denna smarta lösning som stöder deras behov av produktanpassning, mindre batcher, ökad spårbarhet och förmågan att interagera med konsumenten”, säger Charles Brand, VD för produktledning och kommersiella verksamheter hos Tetra Pak .

Den första Tetra Pak-enhet, som utrustas med den digitala fullfärgstekniken blir företagets konverteringsanläggning i Denton, Texas, där Koenig & Bauer för närvarande håller på att bygga upp en fullbredds digital tryckpress. I början av år 2020 förväntas de första digitaltryckta vätskekartongförpackningarna komma ut för test hos nordamerikanska kunder.

”Vi är mycket glada över att Tetra Pak har bestämt för vår digitala tryckpress och jag är säker på att vi tillsammans kommer att förändra marknaden till förmån för Tetra Paks kunder”, säger Christoph Müller, styrelseledamot i Koenig & Bauer.

——————————————————–
”Full colour”-tryck kallas även ”CMYK”-tryck och innebär att vid den digitala tryckprocessen blandas de fyra CMYK-färgerna (cyan, magenta, yellow och black) i olika procentsatser och kan då bilda en mängd olika färger.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Johan Nellbeck lämnar Holmen Iggesund i samband med omorganisation

Holmens styrelse har idag beslutat att samla koncernens kartong- och pappersverksamhet i ett nytt samlat affärsområde, Holmen Kartong & Papper. I samband med detta kommer Holmen Iggesunds vd, Johan Nellbeck, att lämna företaget.
igge-johan2-utvaldx

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Nordvalls Etikett ingår partnerskap med utländska producenter

Nordvalls Etikett AB har slutit ett samarbetsavtal med holländska Geostick och franska Stratus Packaging. Bakgrunden till samarbetet är att bibehålla och stärka gemensamma marknadsandelar på en kraftigt konkurrensutsatt marknad.
Vid frågor om bilden, skriv till: christian.andersson@apeloga.se

Majoritet av konsumenter prioriterar inte återanvändbara förpackningar

Det globala konsultföretaget PA Consulting (PA), med basen i Storbritannien, genomförde nyligen en enkät bland fyratusen konsumenter i Storbritannien och USA. Den avslöjade nya insikter om konsumenternas attityder till förpackningar i snabbrestaurangsbranschen.
Reusable cup