T-Emballage förvärvar Sweja Industriförnödenheter

PUBLICERAD: 3 maj 2023
UPPDATERAD: 2 maj
Fredrik Sandell (tv) och Björn Holm skakar hand efter underskrift på affären.

T-Emballage AB har förvärvat samtliga aktier i emballageföretaget Sweja Industriförnödenheter AB.

Sweja omsatte cirka 96 Mkr under 2022. Tillsammans med den befintliga verksamheten i T-Emballage stärks positionen på den svenska emballagemarknaden.

Sweja är ett svenskt familjeföretag grundat 1977 med huvudkontor i Malmö. Bolaget erbjuder emballage- och maskinlösningar till svensk industri med fokus på tejp- och sträckfilmssegmentet. Tillsammans med verksamheten i T-Emballage erbjuds nu marknaden ett gemensamt produkt- och serviceutbud vilket skapar betydande förutsättningar för fortsatt affärsutveckling och tillväxt för båda bolagen.

– Förvärvet av Sweja stärker vår gemensamma position på den svenska emballagemarknaden och ger oss möjlighet att serva våra kunder med ett både vassare och bredare erbjudande. Bolagets fokus på kunskap och helhetslösningar för att skapa största möjliga värde för kunden linjerar mycket väl med T-Emballages filosofi. Sweja är ett mycket fint och välskött bolag med över 45 års erfarenhet från branschen, säger Björn Holm, VD för T-Emballage AB.

-T-Emballage är ett starkt företag och jag är övertygad om att bolagen kommer att komplettera varandra mycket framöver. Sweja har haft en rejäl expansion under de senaste åren så nu är det rätt läge att ta nästa kliv på utvecklingsresan genom synergieffekterna som vi uppnår tillsammans med T-Emballage, säger Fredrik Sandell, VD och ägare av Sweja Industriförnödenheter AB.
Förvärvet sker med omedelbart tillträde till aktierna. Tills vidare fortsätter verksamheterna som tidigare.

Läs vidare

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax

Nu blir restavfallet latavfall

Ringstorpsvägen 26 är först ut i Helsingborg med ett nytt sopsorteringskoncept, som innebär att restavfall byter namn till latavfall
Restavfall blir latavfallx

DS Smith ingår partnerskap med svenska Jonsac

DS Smith ingår ett avtal med svenska Jonsac. Partnerskapet innebär ett samarbete för att accelerera övergången från plast till papperspåsar inom e-handelsmarknaden i Europa.
Assets - imagesDS Smith Emballage-032 2024x

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax