”Sverige behöver mer linerless” anser etikettproducenten Lexit

PUBLICERAD: 8 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

”Sverige behöver mer linerless”, säger Lexit Groupss marknadschef Jostein Sæter I Norge har Lexit haft stor framgång med linerless etiketter och nu satsar man på konceptet även i Sverige. (Bild Bo Wallteg)

I slutet av oktober arrangerade etikettproducenten Lexit Group i Mölnlycke en ”linerlessdag” för intresserade och potentiella kunder. Lexit har satsat hårt på tekniken med självhäftande etiketter utan releasepapper, som man säger ger kunderna bättre försäljning, kostnadseffektivitet och miljötänk.

En linerlessetikett får limsträngar applicerade på baksidan och silikonsträngar på framsidan. De senare ser till att etiketterna släpper från varandra vid applicering. Limmet, som Lexit använder, har för övrigt en förpackning som är tillverkad av limmaterialet, vilket i sin tur leder till att 100 procent av förpackning och lim förbrukas.

Linerless innebär att man får plats med fler etiketter på en rulle vilket i sin tur ger färre rullbyten och effektivare produktion.

Många var på plats hos Lexit för att få veta mer om tekniken och eftermiddagen omfattade, förutom ett antal presentationer, även en demo av maskinerna för tillverkning av etiketterna. De produceras på en Bobst M5, en digital flexomaskin, som präglas av snabba omställningar, är mer eller mindre helautomatisk och innebär minimalt agerande från operatören. Den är därmed väldigt effektiv och använder samma tryckfiler, som en digital press, även om den inte kan trycka variabelt. Om det handlar om produktion av mer än 2.000 – 3.000 meter är denna maskin valet vid produktionen.

Etiketterna lyfts sedan över i en Com500 Coater från italienska Comac Machinery, levererad av brittiska Ravenwood Packaging. Limsträngar och UV-härdande silikon appliceras på etiketternas bak- och framsida och sedan sker upprullning. Silikonet härdas i en kammare med kvävgas, som ger en nästan syrefri miljö. Hastigheten ligger på 130 meter i minuten och den representerar en tämligen hög investering, runt åtta miljoner kronor. Maskinen är den enda som finns i Sverige.

Besökarna fick också se en demonstration av en Nobac 500 maskin, tillverkad av Ravenwood Packaging. Maskinen applicerar linerlessetiketter av kartong, papper eller syntetiska material på tråg. Den finns i tre olika varianter, förutom den för tråg även för packning av färdigmat eller för applicering på runda produkter som till exempel korv. Den kan användas in-line eller fristående och det har sålts runt 1.500 exemplar av maskinen, med tyngdpunkt på England. Lexit Group, som ansvarar för försäljningen i Norden, har sålt 45 stycken i Norge, där man haft stor framgång med sitt linerless koncept, något som triggat dem att satsa på allvar även i Sverige med linerless.

Den här typen av etiketter passar till exempel utmärkt för märkning av de allt mer använda skinpack-lösningarna, där det ofta är svårt att applicera en självhäftande etikett på ett tilltalande sätt. Då blir en wrap around en fungerande lösning, som både har stora ytor för det tryckta budskapet och som låter konsumenten se vad hen köper. Det behöver inte vara så stora etiketter, som Lexit visade den här dagen, tekniken fungerar med mycket mindre format också.

”Det här ger inte bara en miljömässig fördel för kunden, det är också en billigare lösning plus att den ger designmässiga möjligheter”, konstaterar Jostein Sæter, Lexit Groups marknadschef.

Demodagen avslutades med att Annett Malmo från Lexit Group visade ett antal case från den norska marknaden, som visade på besparingar både i pengar och miljö och på ökad försäljning.

N.B. Vi gjorde en filmad intervju med Jostein Sæter i samband med demodagen hos Lexit. SE FILMEN HÄR!

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}