Strategiskt partnerskap inom digitalt etikettryck

PUBLICERAD: 5 november 2017
UPPDATERAD: 25 januari

EFI:s bläckstrålebaserade digitala smalbanepressar under varumärket Jetrion ska nu ingå i Xeikons  utbud av digitalpressar för etikettryck.

Ett intressant strategiskt samarbete har ingåtts mellan teknologiföretaget Electronic for Imaging (EFI), beläget i Silicon Valley i Kalifornien och digitalpressleverantören Xeikon, som är en division inom Flint Group och som är beläget i Eede i Nederländerna..
Partnerskapet innebär att Xeikon på exklusiv basis ska ta hand om försäljning, service och support av EFI:s Jetrion®-produkter, som är digitala och bläckstrålebaserade smalbanepressar för produktion av etiketter.

I samarbetet ingår att Jetrions digitala etikettsystem blir en av del av Xeikons portfölj, som inrymmer såväl torrtoner-baserade som UV-bläckstråle-baserade digitala pressar för den självhäftande etikettmarknaden.

”När vi nu utökar vår portfölj inom industriella bläckstråleprodukter och satsar på marknadsinvesteringar och resurser, så var det ett självklart val för oss att välja Xeikon, en av de obestridda ledarna inom digitalt etikettryck, som den perfekta partnern för att fortsätta en pålitlig försäljnings- och serviceverksamhet för Jetrion-produkter”, säger EFI:s VD Guy Gecht i en kommentar till samarbetet.

”Xeikon blir den perfekta partnern att marknadsföra och ge service och underhåll till EFI:s Jetrion-produkter. Xeikon har nästan 30 års erfarenhet av digitaltryck och med över 500 digitalpressar installerade över hela världen är vi en erkänd ledare på den digitala  självhäftande etikettmarknaden. Vi har det bredast digitaltrycksutbudet på marknaden och vårt världsomspännande service- och supportnätverk kommer nu även att komma Jetrion-kunderna till del”, säger Benoit Chatelard, som är VD för Digital Solutions inom Flint Group, där Xeikon ingår.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432