Stora Enso och FSC tecknar avtal om strategiskt samarbete

PUBLICERAD: 7 januari 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Noel Morrin är hållbarhetschef i Stora Enso.

Stora Enso och FSC ingått ett nytt samarbetsavtal som syftar till att öka FSC-certifieringen, främst bland små och medelstora privata skogsägare i Norden, Baltikum och resten av Europa. Syftet är att öka utbudet av FSC-certifierade trä- och fiberprodukter. Samarbetet parterna emellan kommer att göra FSC-certifiering mer tillgänglig, enklare att implementera och lättare att synliggöra i de värdekedjor där Stora Enso verkar.

Avtalet undertecknades den 17 december för en treårsperiod som inleds i januari 2019. Första året kommer fokus att ligga på Norden.

”Vi arbetar aktivt med våra intressenter för att främja ett hållbart skogsbruk. Som ett kundorienterat bolag inom förnybara material vill Stora Enso kunna tillfredsställa marknadens behov av FSC-certifierade produkter”, säger Stora Ensos hållbarhetschef Noel Morrin.

Stora Enso har varit medlem i FSC sedan 1999 och har erfarenhet av att arbeta med FSC för att vidareutveckla riktlinjerna för ett hållbart skogsbruk. Det nya strategiska samarbetet bygger vidare på den befintliga samverkan mellan parterna med målsättningen att öka fokus på de viktigaste operativa aspekterna för FSC i de länder där båda organisationerna är etablerade. Man kommer att försöka utveckla och framhålla skogscertifiering som ett viktigt redskap för att förbättra skogens välbefinnande och samtidigt tillhandahålla ett ökat utbud för företag som vill köpa FSC-certifierat material.

Stora Enso stödjer aktivt alla stora skogscertifieringssystem och har förbundit sig att endast använda trä och fibrer från skogar och plantager som brukas på ett hållbart sätt. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx