Stora Enso introducerar e-handel för förnybara förpackningar

PUBLICERAD: 4 maj 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Box Inc är en digital B2B-handelsplats för wellpappförpackningar. (Bild Stora Enso/Box Inc)

Stora Enso introducerar Box Inc, en digital B2B-handelsplats för wellpappförpackningar tillverkade av förnybara material. Box Inc är en ny affärsplattform utformad för att hjälpa företag att enkelt hitta förpackningsleverantörer online. Samtidigt ges leverantörer möjlighet att nå ut till nya kunder utan att behöva etablera en egen digital närvaro.

”Box Inc digitaliserar den traditionella köpprocessen genom att köpare och säljare av förpackningar kan genomföra hela inköpsprocessen online. I en tid när kunder i allt högre utsträckning förväntar sig digital bekvämlighet, erbjuder vi en smart lösning som reducerar den tid och arbetsinsats som krävs för att hitta det bästa erbjudandet”, säger Mikael Fristedt Westre, chef för Box Inc.

Box Inc har lanserats i Tyskland, Europas största marknad för wellpappförpackningar, med planer på att expandera till andra marknader i Europa. Box Inc gör det lättare för varumärkesägare och företag att köpa förpackningar, som är miljövänliga, förnybara, plastfria och återvinningsbara.

Inga avgifter tillkommer vid köp av förpackningar på Box Inc och betalningar hanteras på ett säkert sätt. Intäkterna genereras genom att leverantörer betalar en avgift baserad på faktiska beställningar. Box Inc är helägt av Stora Enso, men fungerar som en egen juridisk enhet och ett separat varumärke.

”Med Box Inc utnyttjar vi Stora Ensos starka marknadsposition och kunskap om wellpappbranschen. Vi ser Box Inc som ett utmärkt exempel på en lösning, som tillför mervärde för både leverantörer och kunder”, säger David Ekberg, chef för Stora Ensos division Packaging Solutions.

Mer information om Box Inc finns på www.boxinc.com/en

Senaste nytt

Paul Jenkins och julkalendrar nyheter i Packnorth Award 2025

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award. Vi tar en titt på årets nytillkomna kategorier och pratar med brittiska ThePackHubs vd Paul Jenkins, som är det nya internationella tillskottet i jurygänget. Vilka trender ser han? Och hur kommer den nya PPWR-förordningen att påverka branschen?
top-9

Elopak blir delägare i Blue Ocean Closures

Elopak investerar nu i Blue Ocean Closures och blir delägare i den svenska start-upen som producerar fiberbaserade förslutningar. Elopak får också rättigheterna till att marknadsföra, sälja och distribuera Blue Ocean Closures förslutningar globlat för takåsförpackningar.
BOC

Rottneros varslar personal efter vinstvarning

Förra veckan gick Rottneros ut med en vinstvarning på grund av allt högre råvarupriser, världsmarknadens vikande efterfrågan på mekanisk massa och en allt svagare dollarkurs. Nu varslar koncernen 47 personer där de flesta som påverkas jobbarpå Rottneros Bruk i Sunne.
Rottneros

Leksands Knäckebröd uppdaterar förpackningsdesignen

Leksands Knäckebröd uppdaterar design och logga på alla sina förpackningar. Det ska bli tydligare att brödet är bakat i Leksand av ett familjeföretag sedan sex generationer. De nya förpackningarna kommer också att visa brödet mer och lyfta fram att bageriet är bäst i klassen på hållbarhet.
Leksandx

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX