Stark tillväxt för den svenska dagligvaruhandeln under juli

PUBLICERAD: 18 augusti 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Svensk dagligvaruhandel visade en stark tillväxt under juli månad i år. (Bild Svensk Dagligvaruhandel)|”Att svenskarna stannade hemma och hade ”hemester” är en av förklaringarna till de starka julisifforna”, säger Karin Brynell. (Bild Svensk Dagligvaruhandel)

Dagligvaruhandelns totala försäljning ökade med 6,1 procent under juli 2020 jämfört med samma månad 2019, visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel. Både de fysiska butikerna och e-handeln bidrog till tillväxten.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning växte med 3,7 procent under juli månad 2020, som i stort får betraktas som en normal sommarmånad.

Svensk Dagligvaruhandel skriver att trots de starka siffrorna så finns det avvikelser och dessa är hänförbara till Corona-pandemin.

”Att svenskarna stannade hemma och hade ”hemester” är en av förklaringarna till de starka julisifforna”, säger Karin Brynell. (Bild Svensk Dagligvaruhandel)

”Den fysiska dagligvaruhandeln fortsätter att visa starka tillväxtsiffror, men samtidigt som stora delar av de fysiska butikerna har gått bra, så har andra påverkats negativt av att efterfrågan har varit mindre än vanligt på grund av Corona-pandemin. Gränshandeln, framför allt den mot Norge, är det tydligaste exemplet, men även butiker i storstäder och köpcentrum har stött på utmaningar på grund av färre besökare”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

På e-handelssidan var aktiviteten inom dagligvaruhandeln mycket hög under juli och försäljningstillväxten uppgick till hela 165,3 procent! Hemleveranser ökade med 95,9 procent och upphämtning i butik med inte mindre än 309,3 procent! Detta är den högsta e-handelstillväxten för en enskild månad hittills i år.

”Hemester är en förklaring till e-handelns starka julisiffor, men även företagens utökade tjänster och kapacitet för e-handel kan förklara den starka tillväxten”, säger Karin Brynell.

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback