Spanien förbjuder försäljning av inplastad frukt och grönt

PUBLICERAD: 1 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Spanien tänker förbjuda försäljning av inplastade grönsaker och frukt från år 2023. (Bild JP Press)

Försäljning av grönsaker och frukt i plastförpackningar är på väg att förbjudas i spanska stormarknader och livsmedelsbutiker från och med år 2023. Förbudet är specificerat i ett dekret från spanska Ministerio para la Transición Ecológica (Ministeriet för ekologisk övergång), och är nu tänkt att införlivas med spansk lagstiftning.

Enligt dekretet ska konsumenterna uppmuntras att köpa lösa, oförpackade produkter inom frukt och grönt. Förbudet mot plastförpackade frukt- och grönsaksprodukter kommer att gälla för produkter som väger under 1,5 kilo.

”Plastföroreningarna har nu överskridit alla gränser och vi vill bekämpa överanvändning av plastförpackningar på det mest effektiva sättet”, säger en talesman för ministeriet.

Det spanska beslutet är en seger för de miljögrupper i såväl Spanien som utomlands som i flera år kämpat för att stoppa livsmedelshanterare från att plasta in färskvaror.

Enligt uppgift har ministeriet för ekologisk övergång, som leds av professorn och ministern Teresa Ribera, haft möten med ledande spanska näringslivsföreningar och miljögrupper för att dra upp riktlinjerna i lagförslaget.

En specificerad lista över vilka frukt- och grönsaksprodukter, som ska omfattas av plastförbudet, kommer att upprättas av spanska livsmedelssäkerhets- och näringsbyrån (Agencia Española de Seguridad Alimentaria y Nutrición). Undantag kommer att göras för sådana produkter, som riskerar att snabbt försämras om de säljs i lös vikt.

Enligt dekretet vill man även begränsa användningen av buteljerat dricksvatten i Spanien. Ministeriet för ekologisk övergång vill uppmuntra till installation av dricksvattenfontäner i offentliga utrymmen och komma fram med alternativ till försäljning av dricksvatten på flaska, där kunder kan fylla egna återanvändbara behållare med dricksvatten.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax