Snabb ökning av e-handel med konsumentförpackade produkter 

PUBLICERAD: 7 september 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Den globala on-lineförsäljningen av konsumentförpackade produkter är snart värd cirka 85 miljarder kronor.

Den globala on-lineförsäljningen av konsumentförpackade produkter ökade med 42 procent första halvåret i år jämfört med motsvarande period i fjol. Detta enligt undersökningsföretaget 1010data.
Om trenden fortsätter – om det finns inge tecken på att den inte skulle göra det – så innebär det att värdet av konsumentförpackade produkter, som säljs on-line, inom kort kommer att uppgå till 10 miljarder US-dollar, motsvarande cirka 85 miljarder kronor.

”Våra data visar att utmanare inom on-lineförsäljning har stor påverkan inom sina marknadssegment, eftersom e-handeln hjälper dem att uppnå kraftig tillväxt utan de höga initialkostnader för marknadsföring, distribution, produktplacering, etc., som traditionella företag inom konsumentprodukter ådrar sig”, säger Natalie Seidman från 1010data.

Tillverkare av konsumentförpackade produkter som vill förbli konkurrenskraftiga måste lära sig hur konsumenterna handlar på nätet, vilka faktorer som styr synen på ett varumärke och hur marknads- och produktresurser bäst ska fördelas.

”Att utnyttja insikterna från e-handel kan innebära att traditionella konsumentförpackade produkter bättre kan konkurrera inom den snabbt föränderliga världen av on-line-shopping som vi nu står inför”, menar Natalie Seidman.

Enligt 1010data har hälso- och husdjursprodukter högst andel av on-linesålda konsumentförpackade varor. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker