Den globala on-lineförsäljningen av konsumentförpackade produkter ökade med 42 procent första halvåret i år jämfört med motsvarande period i fjol. Detta enligt undersökningsföretaget 1010data.
Om trenden fortsätter – om det finns inge tecken på att den inte skulle göra det – så innebär det att värdet av konsumentförpackade produkter, som säljs on-line, inom kort kommer att uppgå till 10 miljarder US-dollar, motsvarande cirka 85 miljarder kronor.
”Våra data visar att utmanare inom on-lineförsäljning har stor påverkan inom sina marknadssegment, eftersom e-handeln hjälper dem att uppnå kraftig tillväxt utan de höga initialkostnader för marknadsföring, distribution, produktplacering, etc., som traditionella företag inom konsumentprodukter ådrar sig”, säger Natalie Seidman från 1010data.
Tillverkare av konsumentförpackade produkter som vill förbli konkurrenskraftiga måste lära sig hur konsumenterna handlar på nätet, vilka faktorer som styr synen på ett varumärke och hur marknads- och produktresurser bäst ska fördelas.
”Att utnyttja insikterna från e-handel kan innebära att traditionella konsumentförpackade produkter bättre kan konkurrera inom den snabbt föränderliga världen av on-line-shopping som vi nu står inför”, menar Natalie Seidman.
Enligt 1010data har hälso- och husdjursprodukter högst andel av on-linesålda konsumentförpackade varor.