Snabb ökning av e-handel med konsumentförpackade produkter 

PUBLICERAD: 7 september 2016
UPPDATERAD: 25 januari

Den globala on-lineförsäljningen av konsumentförpackade produkter är snart värd cirka 85 miljarder kronor.

Den globala on-lineförsäljningen av konsumentförpackade produkter ökade med 42 procent första halvåret i år jämfört med motsvarande period i fjol. Detta enligt undersökningsföretaget 1010data.
Om trenden fortsätter – om det finns inge tecken på att den inte skulle göra det – så innebär det att värdet av konsumentförpackade produkter, som säljs on-line, inom kort kommer att uppgå till 10 miljarder US-dollar, motsvarande cirka 85 miljarder kronor.

”Våra data visar att utmanare inom on-lineförsäljning har stor påverkan inom sina marknadssegment, eftersom e-handeln hjälper dem att uppnå kraftig tillväxt utan de höga initialkostnader för marknadsföring, distribution, produktplacering, etc., som traditionella företag inom konsumentprodukter ådrar sig”, säger Natalie Seidman från 1010data.

Tillverkare av konsumentförpackade produkter som vill förbli konkurrenskraftiga måste lära sig hur konsumenterna handlar på nätet, vilka faktorer som styr synen på ett varumärke och hur marknads- och produktresurser bäst ska fördelas.

”Att utnyttja insikterna från e-handel kan innebära att traditionella konsumentförpackade produkter bättre kan konkurrera inom den snabbt föränderliga världen av on-line-shopping som vi nu står inför”, menar Natalie Seidman.

Enligt 1010data har hälso- och husdjursprodukter högst andel av on-linesålda konsumentförpackade varor. 

 

 

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback