Smurfit Kappa en av grundarna i branschalliansen 4evergreen

PUBLICERAD: 2 december 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Smurfit Kappa är en grundarna i initiativet 4evergreen, som ska verka för ökad användning av pappersbaserade förpackningar. (Bild Smurfit Kappa)|”Vårt deltagande i 4evergreen förstärker vårt engagemang för att göra världen till en mer hållbar plats”, säger Lars Henriksson. (Bild Smurfit Kappa)

Förpackningskoncernen Smurfit Kappa meddelar att man är en grundarna i nya branschalliansen 4evergreen, som ska verka för ökad användning av pappersbaserade förpackningar i en cirkulär och hållbar ekonomi.

”Vi är mycket stolta över att vara en av grundarna av denna spännande allians, som främjar de unika miljömässiga och hållbara kvaliteterna inom pappersindustrin, och som syftar till att minimera klimat- och miljöpåverkan. Cirkularitet genomsyrar alla aspekter av vår verksamhet, så det finns goda synergieffekter mellan Smurfit Kappa och 4evergreen”, säger Laurent Sellier, COO för Smurfit Kappa Paper Europe.

I forumet 4evergreen, som leds av Confederation of European Paper Industries (CEPI), kommer Smurfit Kappa att arbeta med ledande varumärkesägare och förpackningsföretag för att öka medvetenheten om fördelarna med fiberbaserade förpackningsmaterial.

Det nya initiativet kommer också att förespråka EU-lagstiftning för att stödja återvinningsbar produktdesign samt kräva utveckling av optimerade insamlingssystem och infrastruktur för återvinning.

”Vårt deltagande i 4evergreen förstärker vårt engagemang för att göra världen till en mer hållbar plats”, säger Lars Henriksson. (Bild Smurfit Kappa)

”En viktig del av vårt initiativ Better Planet Packaging är att samarbeta med nya och spännande partners för att inspirera till nya idéer och uppmuntra till förändring. Vårt deltagande i skapandet av 4evergreen förstärker vårt engagemang för att göra världen till en mer hållbar plats att leva och arbeta i”, säger Lars Henriksson, produktutvecklingschef för Smurfit Kappas pappersdivision.

Med ökande miljömedvetenhet och oro hos konsumenterna kommer 4evergreen att fungera som en kraft för att påskynda utvecklingen av alternativa förpackningsmaterial, inklusive fiberbaserade förpackningar, samt för att hjälpa konsumenterna att göra mer klimatvänliga val.

Flera stora förpackningsproducenter och -användare är redan medlemmar i 4evergreen och alliansen uppmanar nu fler företag att ansluta sig till initiativet.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx